ادبیات

راهنمای کامل خرید شاهنامه+معرفی کامل

راهنمای خرید شاهنامه فردوسی

بسیاری از مردم دنیا، زبان فارسی را با نام فردوسی بزرگ می‌شناسند. شاعری که با سرودن شاهنامه، نه تنها زبان مردم سرزمینش را از خطر فراموش شدگی نجات داد بلکه نام خود را در تاریخ، جاودانه کرد. شاهنامه نمونه‌ی بی مانندی از ادبیات حماسی است. اثری که حکیم ابوالقاسم فردوسی برای سرودن آن 30 سال زمان صرف کرد. با اینکه شاهنامه در زمان خود با بی‌توجهی حاکمان رو برو شد، اما بعد از گذشت بیش از ده قرن از آن دوران هم چنان بزرگ ترین اثر منظورم در ادبیات ایران است. در این مقاله قصد داریم این اثر بزرگ را به طور کامل معرفی کنیم. اگر شما نیز از علاقمندان شاهنامه فردوسی هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

برای خرید کتاب شاهنامه فردوسی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

 

راهنمای کامل خرید شاهنامه+معرفی کامل 1

معرفی شاهنامه فردوسی

ابولقاسم فردوسی با نام کامل ابوالقاسم حسن منصور بن محمد بن اسحاق شرف شاه طوسی، شاعر حماسه سرای ایرانی، در سال 329 هجری قمری در روستای باژ از توابع طوس خراسان چشم به جهان گشود. حکیم سخن و حکیم طوس از القاب فردوسی بزرگ است. او تحصیل خود را در مکتب‌ خانه‌های باژ و طوس آغاز کرد و سپس برای تکمیل آن راهی مدارس خراسان شد.

سرودن شاهنامه فردوسی چند سال طول کشید و چند بیت دارد؟

علاقه ی فردوسی به داستان‌ها و افسانه‌های قهرمانان ایرانی از دوران نوجوانی آغاز شد. در آن دوران به خاطر شرایط مساعد مالی توانست وقت و هزینه‌ی خود را صرف مطالعه، تحقیق و پژوهش کند. این علاقه تا جایی پیش رفت که فردوسی تصمیم به سرودن شاهنامه گرفت. شاهنامه‌ای که سرودنش بیش از 30 سال به طول انجامید. اوضاع مالی فردوسی در سالهای ابتدایی سرودن شاهنامه خوب بود اما در پایان، فقر کار را برای این شاعر بزرگ سخت کرده بود. پس از اتمام شاهنامه، فردوسی اثر ارزشمند خود را نزد سلطان محمود غزنوی برد تا در ازای زحمت 30 ساله‌ی خود هدیه ای از پادشاه بگیرد. اما با بی‌توجهی پادشاه رو برو شد. منابع مختلف ابیات شاهنامه را بین 50 تا 60 هزار بیت ذکر کرده‌اند. بیت‌های بیشماری که داستان پهلوانی‌ها و رشادت‌های اصیل ایرانی را به زیبایی روایت می کند.

فردوسی که از بدقولی پادشاه ناراحت بود، مدتی را در سفر گذراند و در اواخر عمر به طوس بازگشت. شرایط زندگی برای این شاعر بزرگ به سختی می‌گذشت و سرانجام در اوضاع بد مالی از دنیا رفت. تاریخ دقیقی از وفات فردوسی در دست نیست اما بسیاری از منابع مرگ فردوسی را در سال 416 هجری قمری ذکر کرده‌اند. بر اساس گفته‌های تاریخی، فردوسی اثر دیگری به نام هجونامه دارد که آن را بعد از رانده شدن از دربار سلطان محمود سروده است. تعداد ابیات آن در حدود 100 بیت ذکر شده است. اما عده ای از محققان این اثر را متعلق به فردوسی نمی‌دانند.

رستم، اصلی‌ترین قهرمان ادبیات اسطوره‌ای و حماسی ایران به شمار می‌آید. او فرزند رودابه و زال و نوه‌ی سام بود. همسرش تهمینه بود و سه فرزند او سهراب، فرامرز و بانوگشسب نام داشتند.رخش، اسب رستم همراه همیشه‌ی او بود و در تمامی مراحل رستم را یاری می‌کرد. کشتن دیو سپید، جنگ با سهراب، نجات کی کاووس، کشتن اسفندیار، کشتن اکوان دیو و فتح دژ سپندکوه از مهم‌ترین اقدامات رستم در شاهنامه است. طبق گفته‌ها، عمر رستم بسیار طولانی بوده و نزدیک به 600 سال ذکر شده است. البته رستم به مرگ طبیعی نمرد و توسط برادر خود، شغاد به قتل رسید. در این ماجرا، زواره دیگر برادر رستم و رخش نیز کشته شدند.

منابع فردوسی در سرودن شاهنامه چه بودند؟

شاهنامه‌ی فردوسی را یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آثار ادبیات حماسی جهان می‌دانند. بر طبق گفته‌ها، تنها منبعی که فردوسی برای سرودن اثر بزرگ خود، از آن استفاده کرده، شاهنامه ی ابومنصوری بوده است. سرودن شاهنامه از سال 367 هجری قمری به طور رسمی آغاز شد. فردوسی نسخه‌ی اول شاهنامه را در سال 384 هجری قمری و نسخه‌‌ی نهایی آن را در سال 400 هجری قمری به اتمام رسانید. در شمار تعداد بیت‌های شاهنامه نیز اختلاف وجود دارد.

حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را در چه قالبی سروده است؟

قالب شعری شاهنامه، مثنوی است. قالبی که برای سرودن اشعار طولانی که درون مایه‌ی داستانی و اساطیری دارند، بسیار مناسب است. در این قالب، قافیه‌ها در دو مصرع هر بیت یکسان بوده و قافیه هر بیت با بیت بعدی متفاوت می باشند. به این قالب شعری دوتا دوتا هم می‌گویند. فردوسی با بهره گیری از این قالب و تلفیق آن با سبک خراسانی به زیبایی داستان های طولانی شاهنامه را به تصویر کشیده است بدون آنکه اندکی خستگی ایجاد کند.

کتاب شاهنامه فردوسی چند بخش است و شامل چه دوره هایی می‌شود؟

شاهنامه‌ی فردوسی، ماجرای رشادت‌های پهلوانان ایرانی است. رشادت‌هایی که گاهی با پیروزی همراه بود و گاهی به شکست می انجامید. داستان‌هایی که از زمان حکومت کیومرث‌ شاه تا شکست سلطنت ساسانی از سپاه اعراب را شامل می‌شود. در این اثر، روایت درگیری با خارجی ها، از هندیان و تورانیان در شرق گرفته تا رومیان و تازیان در غرب و جنوب غربی، همه و همه به زیبا ترین شکل ممکن به نمایش در آمده است. بجز سیر تاریخی داستان‌ها، روایت‌های مستقل زیادی نیز در شاهنامه وجود دارد که هر کدام به تنهایی به اندازه یک اثر ماندگار، مهم هستند.

تقسیم بندی شاهنامه به شیوه های مختلف انجام شده است. در مهم ترین نوع تقسیم بندی، شاهنامه را به سه دوره‌ی متفاوت تقسیم می‌کنند. دوره‌ی اساطیری (از زمان به قدرت رسیدن کیومرث شاه تا دوران سلطنت فریدون)، دوره‌ی پهلوانی (از قیام کاوه آهنگر تا کشته شدن رستم به دست برادرش شغاد) و دوره‌ی تاریخی (از پادشاهی بهمن تا فتح ایران به دست اعراب). در ادامه به طور کامل در ارتباط با این دوره‌ها صحبت خواهیم کرد.

دوره ی اساطیری:

 این دوران  با به قدرت رسیدن کیومرث شاه آغاز می‌شود. پیشرفت تمدن ایرانی در این زمان بسیار چشمگیر است. کشف آتش و پس از آن توانایی جدا کردن سنگ از آهن از دستاورد‌های این دوره‌ی مهم است. مردمان این دوران اغلب به ریسندگی و بافندگی و کشاورزی مشغول بودند. بیشتر جنگ‌های ایران در آن زمان، داخلی و از نوع افسانه‌ای بود. نبرد با دیوان و تلاش برای غلبه بر آن‌ها از بزرگ‌ترین مشکلات دوران اساطیری بوده است. داستان ضحاک مار دوش (نماد پلیدی در شاهنامه) از جمله داستان‌های مهم این بخش است. در انتهای دوره‌ی اساطیری، قیام کاوه‌ی آهنگر و اتحاد او با فریدون باعث از بین رفتن ضحاک می شود.

دوره ی پهلوانی:

بدون شک این دوره، مهم ترین بخش شاهنامه است. همانطور که از نامش پیداست، داستان‌های پهلوانان دلیر ایرانی بخش عمده‌ی این دوران را تشکیل می‌دهد. پهلوانانی مانند زال، رستم، طوس، بیژن، سهراب و بسیاری دیگر از آن‌ها متعلق به این دوران هستند. سیاوش فرزند کیکاووس به دست افراسیاب به قتل می‌رسد و رستم برای گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته‌ی شده سیاوش راهی توران می شود. این اتفاق یکی از مهم‌ترین بخش‌های شاهنامه، یعنی جنگ‌های خونین میان ایران و توران را رقم می‌زند. همچنین بعد از ظهور آیین زردشتی و در دوران سلطنت گشتاسب شاه، اسفدیار به دست رستم به قتل می‌رسد. مرگ ناجوانمردانه‌ی رستم نیز از دیگر اتفاقات مهم دوره‌ی پهلوانی است. رستم به دست برادر خود شغاد کشته می‌شود. او با حفر چاهی برای برادرش او را به قتل می‌رساند. بعد از این اتفاق، سیستان به دست بهمن پسر اسفندیار ویران  می‌شود.با مرگ رستم دوران پر شکوه پهلوانی به پایان می‌رسد.

دوره‌ی تاریخی:

آغاز دوره‌ی تاریخی شاهنامه را آغاز سلطنت بهمن شاه می‌دانند. بعد از بهمن شاه به ترتیب، همای، داراب و فرزندش دارا بر تخت می‌نشینند. در دوران سلطنت دارا ( داریوش سوم) اسکندر مقدونی به ایران حمله می‌کند و بعد از کشتن پادشاه، بر تخت می‌نشیند.بعد از دوران سلطه‌ی اسکندر، اشکانیان و ساسانیان به قدرت رسیدند. ابیاتی از شاهنامه نیز به دوران حکومت این دو سلسله بر ایران می‌پردازد. سرانجام با روایت حمله‌ی اعراب به ایران و شکست سل‌له ی ساسانی از سپاه اسلام، سرایش شاهنامه نیز به پایان می‌رسد.

شخصیت‌های شاهنامه

بنا بر نوشته های معتبر شاهنامه ی فردوسی نزدیک به 200 شخصیت منحصر به فرد دارد. این شخصیت‌ها شامل پادشاهان، پهلوانان، دیوان افسانه‌ای، زنان شاهنامه، مزربانان و وزیران هستند.

پادشاهان و وزیران:

پادشاهان شاهنامه شامل سه دسته‌ی پادشاهان ایرانی، تورانی و رومی هستند. کیومرث، بهرام گور، کیکاووس، فریدون، جمشید، طهمورث، هوشنگ،ضحاک، منوچهر، یزدگرد، قباد و هرمز از جمله پادشاهان ایرانی و افراسیاب، پشنگ، قیصر، تور و زادشم نیز از جمله پادشاهان تورانی و رومی شاهنامه هستند. همچنین بزرگمهر، بیطقون، تخوار و جاماسپ چهار وزیر ایرانی هستند که نامشان در شاهنامه آمده است.

پهلوانان:

 پهلوانان شاهنامه به دو دسته‌ی پهلوانان ایرانی و پهلوانان تورانی تقسیم می‌شود. این مجموعه بیش از 70 شخصیت اصلی شاهنامه را تشکیل می‌دهد. که خود نشان از تعداد بالای قصه های پهلوانی شاهنامه دارد. رستم، زال، اسفندیار، سهراب، کاوه‌ی آهنگر، هجیر، گودرز، شیدوش و گیو از پهلوانان ایرانی و اشکبوس، شیده ، هومان، ایلا، سپهرم، بارمان، کهیلا و دمور از جمله پهلوانان تورانی شاهنامه هستند.

دیوان:

همانطور که در توضیح دوره‌ی اساطیری آمده است، بیشتر جنگ‌های این دوران برای از بین بردن دیوها اتفاق افتاده است. از میان شخصیت‌های معروف دیوان می‌توان به اهریمن، اکومن، دیو سپید و ارژنگ دیو اشاره کرد.

 زنان شاهنامه: 

قسمت مهمی از شخصیت‌های شاهنامه را زنان تشکیل می‌دهند. بیش از 30 شخصیت زن در داستان‌های مختلف شاهنامه نقش آفرینی کرده‌اند. سودابه (دختر شاه هاماوران)، کتایون (مادر اسفندیار)، رودابه (همسر زال و مادر رستم)، تهمینه (همسر رستم و مادر سهراب) و منیژه (دختر افراسیاب)، از مهم‌ترین زنان شاهنامه به شمار می آیند.

داستان‌های شاهنامه

تعداد داستان های مستقل در شاهنامه بیش از 70 مورد است. این داستان‌ها، ماجرای جنگ‌ها، نبرد‌های تن به تن، نحوه‌ی به سلطنت رسیدن پادشاهان و تعداد زیادی داستان دیگر را شامل می‌شود. از جمله مهم‌ترین داستان‌های شاهنامه می‌توان به هفت خان رستم، ماجرای بیژن و منیژه و نبرد رستم و سهراب اشاره کرد.

نسخه‌ی اصلی شاهنامه

قدیمی‌ترین نسخه‌ی خطی شاهنامه‌ی فردوسی که زمان نگارش آن به 200 سال بعد ازاولین نسخه برمی‌گردد، در کتابخانه‌ی فلورانس کشور ایتالیا نگهداری می‌شود. به گفته  مدیران این کتابخانه این نسخه‌ی قدیمی به تازگی به فرم دیجیتالی در آمده تا همه‌ی علاقمندان بتوانند از این اثر گران‌بها استفاده کنند.

بهترین تصحیح شاهنامه کدام است؟

در این قسمت به چهار تصحیح معتبر که توسط اساتید برجسته در این حوزه انجام شده است، می‌پردازیم:

شاهنامه‌ی امیر بهادری

تصحیح این نسخه از شاهنامه در زمان قاجار و به فرمان حسین پاشاخان انجام گرفت. این نسخه از شاهنامه یکی از زیباترین شاهنامه‌های موجود است. از خصوصیات این شاهنامه می‌توان به دارا بودن نگارگری در دور صفحه ها و همچنین جامع بودن آن اشاره کرد.

تصحیح امیربهادری

شاهنامه خالقی مطلق

برخی این نسخه را بهترین تصحیح شاهنامه می‌دانند. این نسخه در اصل از روی 15 دستنویس معتبر تهیه شده است ولی پایه و اساس آن از روی شاهانامه نسخه فلورانس و نسخه دستنویس لندن بوده است. از ایرادات این نسخه می‌توان به حجیم بودن و همچنین نداشتن نگارگری و خط خوش اشاره کرد.

تصحیح خالقی

شاهنامه فریدون جنیدی

این نسخه از شاهنامه در 6 دفتر گردآوری شده است و تقریبا از تمامی نسخه‌ها بهره برده است. جنیدی در این نسخه از نسخه امیر بهادری نیز استفاده کرده است. از ویژگی‌های نسخه جنیدی، آشنایی ایشان با زبان باستانی ایران است که کمک زیادی به او در ویرایش کتاب نموده است.

تصحیح جنیدی

شاهنامه مهدی قریب

مهدی قریب یکی از شاهنامه پژوهان در بنیاد شاهنامه، اساس تصحیح خود را از روی نسخه لندن تهیه کرده است. بنابر ادعای قریب او حدود 2200 اشکال در نسخه‌ی خالقی یافته و ویرایش کرده است. از خصوصیات این شاهنامه کم حجم بودن و همچنین قیمت مناسب آن است.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین تصحیح شاهنامه در سایت مهر میهن را مطالعه بفرمایید.

تصحیح قریب

چاپهای معتبر شاهنامه

چاپهای متعددی از شاهنامه تاکنون منتشر شده است که نسخه‌های اولیه غالبا گزیده شاهنامه بودند. پس از مدتی متن کامل شاهنامه نیز به چاپ رسید. در این بخش به چاپ‌های مختلف شاهنامه که در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌اند اشاره می‌کنیم:

چاپ لمسدن

نخستین چاپ رسمی شاهنامه توسط لمسدن منتشر شد. لمسدن با همکاری تنی چند از ادبای هند، با مقابله 27 نسخه قدیمی از شاهنامه آن را به چاپ رسانید.

چاپ ماکان

اولین چاپ کامل شاهنامه توسط ماکان با حروف سربی و به خط نسخ در هند منتشر شد.

چاپ ژول مول

ژول مول این چاپ را در پاریس منتشر کرد. او در این چاپ از 35 نسخه بهره گرفت. خصوصیت ویژه این چاپ دارا بودن ترجمه فرانسوی است.

شاهنامه چاپ مسکو

در فاصله‌ی سال های 1960 تا 1971، این چاپ توسط موسسه خاورشناسی فرهنگستان علوم جماهیر شوروی و به سرپرستی عبدالحسین نوشین در 9 جلد منتشر شد. بیشتر نسخه‌های منتشر شده شاهنامه در ایران از این چاپ بهره می‌برند.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی چاپهای شاهنامه در سایت کارا کتاب را در اینجا مطالعه بفرمایید.

خط مورد استفاده در شاهنامه فردوسی چیست؟

از دو نوع خط عموما در چاپ شاهنامه فردوسی استفاده می‌شود. خط کتابی یا کامپیوتری و خط نستعلیق.

خط نستعلیق معمولا در شاهنامه فردوسی نفیس استفاده می‌شود و بسته به هنرمند آن کیفیت آن متفاوت است. از بزرگترین خطاطان ایرانی در این زمینه می‌توان به استاد امیرخانی، استاد اخوین، استاد فلسفی و غیره اشاره نمود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله منتشره شده در سایت هنر فردی را با عنوان بهترین خوشنویسان ایرانی در آدرس زیر مطالعه بفرمایید:

https://honarfardi.com/public-skills/calligraphy-training/top-calligraphy-masters/

کاغذ مورد استفاده در شاهنامه فردوسی

به طور کلی از سه نوع کاغذ در شاهنامه فردوسی استفاده می‌شود. کاغذ تحریر که ارزانترین نوع آن است که در بیشتر کتابها استفاده می‌شود. کاغذ گلاسه که برخی به آن روغنی می‌گویند و از ضخامت و کیفیت بهتری برخوردار است. و در نهایت کاغذ عطری که نفیس ترین نوع کاغذ مورد استفاده در شاهنامه فردوسی است و بسیار گران قیمت است. این کاغذ از زمینه بسیار چشم نوازی نیز برخوردار است که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

مقاله مرتبط: كاغذ مورد استفاده در كتاب نفیس، سالنامه و سررسيد

اندازه یا قطع مناسب کتاب شاهنامه فردوسی

کتابها در اندازه های متفاوتی به چاپ می‌رسند. ولی متداول ترین قطع آن وزیری به ابعاد تقریبی 25 در 17 سانت است. قطع کوچکتر قطع جیبی به ابعاد 12 در 17 سانت و قطع بزرگتر رحلی به ابعاد تقریبی 25 در 35 سانتیمتر است.

مقاله مرتبط: راهنمای انتخاب قطع (اندازه) مناسب برای کتاب

تذهیب و مینیاتور

تذهیب و مینیاتور و نقش و نگار بیشتر در کتب نفیس که با کاغذ گلاسه چاپ می‌شوند اهمیت پیدا می‌کند. طبیعتا تذهیبی و مینیاتوری که توسط استادان برجسته‌ای همچون استاد فرشچیتان، استاد هنرور و استاد خداپناه انجام شده باشد، از کیفیت بهتری نسبت به طرح‌هایی که از اینترنت کپی شده است، برخوردار است و ارزشمندتر است. در شاهنامه فردوسی به دلیل درون مایه ویژه آن، نقاشی‌ها شکل و شمایلی حماسی دارند.

مقاله مرتبط: تذهیب چیست و در کتب نفیس چه کاربردی دارد؟

قیمت شاهنامه فردوسی

قیمت کتاب شاهنامه فردوسی به چهار عامل اصلی بستگی دارد. اندازه کتاب، نوع کاغذ، جنس روکش روی جلد و نوع جلد و جعبه.

قیمت کتاب شاهنامه کامل از حدود 500 هزار تومان شروع می ‌شود. قاعدتا هر چه اندازه کتاب بزرگتر باشد به مواد اولیه بیشتری نیاز دارد و کتاب گرانتر می‌شود. کاغذ کتاب نیز اگر معمولی باشد باعث قیمت پایینتر در شاهنامه می‌شود. جنس روی جلد کتاب می‌تواند سلفون معمولی، گالینگور، چرم مصنوعی و چرم طبیعی باشد که سلفون ارزانترین و چرم طبیعی گرانترین آن است. و در نهایت اگر کتاب دارای قاب کشویی و یا جعبه با درب باز شو باشد، باعث گرانتر شدن قیمت آن می‌شود. کیفیت صحافی و چاپ نیز می‌تواند تأثیر به سزایی در قیمت کتاب داشته باشد.

بهترین انتشارات شاهنامه فردوسی کدام است؟

کتاب شاهنامه فردوسی توسط انتشارات‌های مختلفی به چاپ رسیده است. در زیر به چند نمونه از برجسته‌ترین آنها اشاره می‌کنیم که اکثرا چاپ مسکو هستند و سپس به مزایای هر کدام اشاره می‌کنیم:

1- انتشارات یساولی: شاهنامه فردوسی این انتشارات از جنس چرم طبیعی است و بر روی کاغذ گلاسه چاپ شده است. خطاطی آن توسط استاد علی سجادی صورت گرفته و تذهیب آن توسط استاد هوشنگ آقا میری انجام شده است.

2- انتشارات هلیا: تذهیب و حاشیه شاهنامه فردوسی انتشارات هلیا توسط محمدرضا هنرور انجام شده و خطاطی آن به صورت نستعلیق رایانه ای از خط استاد اخوین است.

3- انتشارات پیام عدالت: این انتشارات شاهنامه فردوسی را در دو قطع وزیری و رحلی چاپ نموده است که چاپ وزیری آن کامل است ولی کاغذ معمولی دارد. چاپ قطع رحلی آن به صورت چهار رنگ و بر روی کاغذ مرغوب چاپ شده است ولی گزیده اشعار فردوسی است و کامل نیست.

هر کدام از این انتشاراتها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام مورد در نظر شما اهمیت بیشتری دارد.

اگر خطاطی از نظر شما اهمیت دارد شاهنامه فردوسی انتشارات یساولی به خط استاد علی سجادی بهترین گزینه است.

اگر قیمت ارزان و مناسب برایتان اهمیت دارد، شاهنامه فردوسی انتشارات پیام عدالت بسیار مناسب است.

اگر کیفیت صحافی و زیبایی برایتان اهمیت دارد، شاهنامه فردوسی انتشارات هلیا بسیار با کیفیت و زیبا است. وجه تمایز این انتشارات این است که تمامی مراحل جلد سازی آن در خود انتشارات صورت می‌گیرد و بنابراین کنترل کیفیت با دقت انجام می‌شود.

سایت صحافی انتشارات هلیا

از کجا شاهنامه فردوسی بخرم؟

ابتدا باید تصمیم بگیرید که مایل به خرید شاهنامه فردوسی به صورت حضوری هستید یا اینترنتی. اگر قصد خرید اینترنتی دارید گزینه های پیش روی شما زیاد نیستند. کافی است عبارت “خرید شاهنامه فردوسی” را در گوگل سرچ کنید و به نتایج مورد نظرتان برسید. در اینجا به 4 فروشگاه اصلی خرید اینترنتی کتاب شاهنامه فردوسی اشاره می‌کنیم.

الف- دیجی کالا: دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه است و شاهنامه فردوسی نیز در این سایت فروش می‌رسد.

مزایای خرید از دیجی کالا: 1- شما در این فروشگاه 7 روز گارانتی بازگشت کالا را دارید. 2- این فروشگاه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و می‌توانید مطمئن باشید که کالا حتما به دست شما خواهد رسید. 3- تنوع کتاب شاهنامه در آن بسیار بالاست.

معایب خرید از دیجی کالا: 1- فروشندگان متعددی در دیجی کالا محصول خود را عرضه می‌کنند. بنابراین امکان نظارت کامل بر کیفیت تمامی فروشندگان وجود ندارد و بعضا کالاهایی بی کیفیت به دست مشتری می‌رسد. 2- معمولا با توجه به حجم بالای سفارشات در دیجی کالا، کالا دیر به دست مشتری می‌رسد. 4- امکان استفاده از تخفیف برای خرید در تعداد بالا وجود ندارد.

ب: کالای نفیس: کالای نفیس دومین فروشگاه در نتایج جستجوی گوگل است که چند سالی است در این حوزه فعالیت می‌کند.

مزایای خرید از کالای نفیس: 1- ارسال رایگان. 2- ارسال چند ساعته در تهران و ارسال سریع به پست در شهرستان. 3- کنترل دقیق کتاب برای ایرادات احتمالی قبل از ارسال کتاب. 4- دارای ضمانت بازگشت کالا. 5-  امکان استفاده از تخفیف برای خرید در تعداد بالا. 6- امکان چاپ لوگو بر روی کتاب

معایب خرید از کالای نفیس: عدم امکان پرداخت در محل در شهرستانها

ج: ترب: ترب در حقیقت موتور جستجویی است که شما را به سایتهایی که فروش شاهنامه فردوسی دارند، ارجاع می‌دهد.

مزایای خرید از ترب: 1- فروشگاههایی که در ترب فعالیت دارند عموما از اعتبار بالایی برخوردارند. 2- تنوع کالا در ترب بسیار بالاست.

معایب خرید از ترب: 1- همانند دیجی کالا به دلیل تعدد فروشندگان، امکان نظارت بر کیفیت فروشندگان وجود ندارد. 2- قیمتها بعضا به روز نیستند و در هنگام مراجعه به سایت مورد نظر با قیمتی بالاتر مواجه می‌شوید.

اگر به هر دلیل امکان خرید اینترنتی ندارید و می‌خواهید که کتاب را از نزدیک ببینید مکانهای زیر را می‌توانید برای خرید انتخاب کنید.

میدان انقلاب تهران: از قدیم الایام میدان انقلاب تهران به عنوان مرکز کتابفروشی در ایران بوده است.

شهر کتابها: شهر کتاب نیز در جای جای ایران نمایندگی فروش دارد. با کلیک بر روی لینک زیر و انتخاب استان خود، به شهر کتاب شهر خود دسترسی پیدا می‌کنید.

http://new.bookcity.org/resellermap

سخن آخر

وظیفه ی هر فارسی زبانی است که شاهنامه ی فردوسی بخواند و آن را به درستی بشناسد. با ارائه ی این مطاب تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی را از این شاهکار بزرگ ارائه کنیم. هرچند که صحبت درباره ی شاهنامه نیازمند وقت و فرصت بسیار بیشتری خواهد بود اما امیدواریم که این مطالب توانسته باشد گوشه ای از عظمت این اثر ارزشمند را برای خوانندگان به نمایش بگذارد و باعث شود که مخاطبان به خواندن شاهنامه ی فردوسی تشویق شوند. 

سوالات متداول

بهترین تصحیح شاهنامه را شاهنامه خالقی مطلق می‌دانند.

بهترین چاپ شاهنامه، چاپ مسکو است که غالب شاهنامه‌های موجود در بازار از این چاپ بهره برده اند.

قدیمی‌ترین نسخه‌ی خطی شاهنامه‌ی فردوسی که زمان نگارش آن به ۲۰۰ سال بعد از اولین نسخه برمی‌گردد، در کتابخانه‌ی فلورانس کشور ایتالیا نگهداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *