ادبیات

راهنمای خرید بهترین مثنوی معنوی

راهنمای خرید مثنوی معنوی

مثنوی معنوی یا معدن الماس ناب ایرانی کتاب رازهاست؛ راز میان انسان و معبود، کتاب قصه‌های سراسر از معنا است. مثنوی معنوی روزگاری در میان مردم پارسی‌زبان در رتبه‌ای بعد از قرآن بسیار مورد تفسیر قرار می‌گرفت، هر قصه او ساعت‌ها زمان نیاز داشت تا نکات عرفانی که در لابه‌لای ابیات گنجانده‌شده‌اند درک شود؛ در زمانی که ما چشمان خود را بسته‌ایم دیگران برای تصاحب مولانای ما، برای تصاحب مثنوی معنوی ما، به هر دری می‌زنند و او را از آن خود می‌دانند و مایه مباهات و فخر خود کرده‌اند. مولانا معدن الماسی را در مقابل دیدگان بشریت در طول کل تاریخ قرار داده است که قداستی عجیب بعد از گذشت قرن‌ها دارد. در این مقاله سعی کرده‌ام راهنمای کاملی برای خرید مثنوی معنوی در اختیار شما قرار دهم که با دید بازتری نسبت به انتخاب مثنوی معنوی اقدام نمایید.

برای خرید مثنوی معنوی به این لینک مراجعه نمایید.

مثنوی معنوی قابدار چرم

بهترین انتشارات مثنوی معنوی

کتاب مثنوی معنوی را انتشاراتهای مختلفی از جمله فرهنگسرای میردشتی، نشر یساولی، نشر گویا و انتشارات پیام عدالت به چاپ رسانده‌اند. اکثر این مثنوی‌ها براساس نسخه نیکلسون هستند. برای انتخاب بهترین مثنوی معنوی به موارد زیر  توجه کنید:

1- خط کتاب: خط کتاب می‌تواند کتابی (کامپیوتری) یا خط نستعلیق باشد. خط نستعلیق بهتر است که از هنرمندان برجسته ایرانی مثل استاد امیرخانی، استاد اخوین، استاد فلسفی و غیره باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله منتشره شده در سایت هنر فردی را با عنوان بهترین خوشنویسان ایرانی در آدرس زیر مطالعه بفرمایید:

https://honarfardi.com/public-skills/calligraphy-training/top-calligraphy-masters/

 

2- کاغذ کتاب: غالبا از کاغذ تحریر معمولی برای مثنوی معنوی استفاده می‌شود. در یک مثنوی معنوی نفیس کاغذ گلاسه هم به کار می‌رود که از کیفیت و زیبایی بیشتر برخوردار است.

مقاله مرتبط: كاغذ مورد استفاده در كتاب نفیس، سالنامه و سررسيد

 

3- تذهیب و مینیاتور: تذهیب و مینیاتور و نقش و نگار بیشتر در کتب نفیس که با کاغذ گلاسه چاپ می‌شوند اهمیت پیدا می‌کند. طبیعتا تذهیبی و مینیاتوری که توسط استادان برجسته‌ای همچون استاد فرشچیتان، استاد هنرور و استاد خداپناه انجام شده باشد، از کیفیت بهتری نسبت به طرح‌هایی که از اینترنت کپی شده است، برخوردار است و ارزشمندتر است.

مقاله مرتبط: تذهیب چیست و در کتب نفیس چه کاربردی دارد؟

 

4- جنس جلد: جنس جلد می‌تواند مقوایی با چاپ و سلفون، گالینگور، چرم مصنوعی و یا چرم طبیعی باشد. چرم طبیعی در کتابهای بسیار نفیس استفاده می‌شود و قیمت بسیار زیادی دارد.

بهترین شرح مثنوی معنوی مولانا

افراد بسیار زیادی برای مثنوی معنوی شرح نگاشته اند. از جمله شروح معروفتر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- شرح کبیر 2 اثر انقروی- مکاشفات رضوی اثر لاهوری 3- اسرار الغیوب اثر خواجه ایوب 4- شرح مثنوی شریف اثر فروزانفر 5- شرح مثنوی معنوی مولوی اثر نیکلسون 6- شرح جامع مثنوی معنوی اثر کریم زمانی

در پاسخ به سوال بهترین شرح مثنوی معنوی باید گفت که “بهترین شرح” وجود ندارد. باید بهترین شرح را با توجه به سطح سواد و قدرت درک مخاطب انتخاب نمود. به نظر شرح دکتر محمد استعلامی و شرح کریم زمانی  برای افراد تازه کار مناسبتر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شروح نگاشته شده برای مثنوی مقاله زیر در سایت ویستا را مطالعه بفرمایید:

https://vista.ir/m/a/1t1ug/

بهترین تصحیح مثنوی معنوی

معتبرترین تصحیح مثنوی معنوی اثر نیکلسون و دکتر موحد است. متاسفانه مرحوم نیکلسون تا اواخر دفتر سوم از قدیمی ترین نسخه مثنوی معنوی معروف به نسخه قونیه که درسال 667 نوشته شده بود اطلاع نداشت و بنابراین نیمی از تصحیح او با نسخه قونیه متفاوت است.

اما نسخه دکتر موحد از روی  نسخه قونیه و چند نسخه دیگر مثنوی معنوی را تصحیح نمود و در ترکیه به چاپ رسانید. بنابراین دکتر موحد موفق شد کار نیمه تمام نیکلسون را به اتمام برساند و نسخه‌ای قابل فهم و قابل اعتماد از مثنوی در اختیار عاشقان مثنوی معنوی قرار دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین نسخه مثنوی معنوی پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر در سایت طرفداری را مطالعه بفرمایید:

https://www.tarafdari.com/node/1410777

 

در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهامی در مورد انتخاب مثنوی معنوی، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

سوالات متداول

به نظر شرح دکتر محمد استعلامی و شرح کریم زمانی  برای افراد تازه کار مناسبتر است

بهترین تصحیح مثنوی، تصحیح نیکلسون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *