ادبیات

درباره گلستان سعدی بیشتر بدانید

معرفی گلستان سعدی

گلستان سعدی چند باب دارد؟

معرفی کتاب گلستان سعدی

سعدی شیرین‌سخن معروف به «شیخ سعدی» یا «شیخ شیراز»، یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ایران است که در قرن هفتم می‌زیسته است. از آثار سعدی می‌توان به گلستان سعدی، بوستان سعدی، غزلیات سعدی، کلیات سعدی، رساله عقل و عشق، مجالس پنج‌گانه، نصیحه‌الملوک و غیره اشاره کرد.

درباره گلستان سعدی بیشتر بدانید 1

در این میان، خوانش گلستان، بوستان و غزلیات سعدی بیشتر در میان مردم رواج پیدا کرد، چراکه شاید محتوای آنها درس اخلاق و عشق بود برای همگان! تفاوت اصلی بوستان با گلستان سعدی در این است که بوستان به نظم یا همان شعر و گلستان به نثر مسجع نوشته شده است. در ادامه این مطلب می‌توانید با ویژگی‌های بیشتر نثر گلستان سعدی آشنا شوید.

نوع نثر کتاب گلستان سعدی

از نظر بسیاری از کارشناسان، کتاب گلستان شاهکار بلاغت فارسی است که سعدی در طی چند ماه در سال 656 آن را تالیف کرد. برتری نثر کتاب گلستان در مسجع بودن آن است، چراکه به لطف این نوع نثر، سعدی جهان‌دیده توانست تجربیات خود را از ملاقات با عاشقان، پهلوانان، مدعیان، شیوخ، صوفیان و رندان در قالب حکایت‌های مختلف در اختیار همگان بگذارد و به نوعی به کمک آن‌ها درس اخلاق بدهد.

آثاری مانند گلستان سعدی علاوه بر اینکه عصاره تفکرات و تأملات عرفانی، اجتماعی و تربیتی سعدی است، نشانگر اخلاق، روش و مسلک گذشته ایرانیان نیز است و به ‌همین ‌دلیل هیچ‌گاه عظمت و درخشش خود را از دست نخواهد داد.

چیزی ‌که بیشتر از همه، نوع نثر و بیان گلستان سعدی را برای مردم نغز و شیرین کرده است، «سهل و ممتنع» بودن آن است. این بدان معنی است که شما به محض خواندن هر جمله از آن احساس می‌کنید که کلمات سخت و نامفهوم نیستند و می‌توانید با حداقل داده‌های ادبیاتی خود ادامه دهید. اما اگر بخواهید یک حکایت مانند یکی از حکایات گلستان بگویید، متوجه می‌شوید که چقدر سخت و دشوار است. این مسئله به ممتنع و غیرقابل دسترس بودن نوع بیان و نثر گلستان بر می‌گردد.

یکی دیگر از ویژگی‌های نثر گلستان سعدی این است که در آن نکات دستوری به درست‌ترین روش ممکن رعایت شده است. البته نباید از قدرت ایجاز یا خلاصه‌گویی در کلام سعدی غافل شد که در نثر گلستان کاملا قابل لمس است. به‌طوری ‌که امکان ندارد شما بتوانید یک عبارت یا کلمه زائد و هجو در آن بیابید.

طنز و ظرافت دو ویژگی متمایز در آثار سعدی به‌خصوص گلستان هستند که به نوع نگاه و تفکر سعدی اشاره دارند. اگر شما چندین بار گلستان سعدی را مطالعه کنید، هر بار به نکات جدیدی از این زبان طنز که سرشار از روح سرزندگی است، خواهید رسید. در واقع سعدی مخصوصا از طنز استفاده کرد تا خشکی را از کلام بگیرد و به‌ جای آن شیرینی و لبخند به لبان خوانندگان بنشاند. شاید به همین خاطر است که با وجود گذشت هفتصد سال از نگارش گلستان سعدی، هنوز از نظر خوانندگان نمونه یک نثر سلیس، روان، شیرین، نغز و ناب محسوب می‌شود.

درباره گلستان سعدی بیشتر بدانید 2

گلستان سعدی چند باب دارد؟

گلستان در اصل شامل یک دیباچه و هشت باب (فصل) است شامل این عناوین: در سیرت پادشاهان، در اخلاق درویشان، در فضیلت قناعت، در فوائد خاموشی، در عشق و جوانی، در ضعف و پیری، در تاثیر تربیت و در آداب صحبت. در هرکدام از این باب‌ها به نکات اخلاقی و پند و اندرزهای مشخصی در قالب چندین حکایت اشاره شده است. به‌گونه‌ای که اکثر خوانندگان پس از خواندن آن‌ها، برای لحظه‌ای در فکر فرو می‌روند. در اصل، سعدی در این کتاب قصد ندارد که تاریخ را ورق بزند، چراکه تمام وقایعی که ذکر کرده واقعی نیستند، اما خواننده می‌تواند از مفهوم آن‌ها متوجه شرایط زمانه در آن دوره بشود.

سخن آخر

حلاوت کلام سعدی در گلستان و بوستان باعث شده کسانی‌ که حتی به ادبیات علاقه زیادی ندارند، از خواندن آن‌ها خسته نشوند و حتی با اشتیاق زیادی تا انتها پیش بروند. در واقع سعدی توانسته با زبردستی خاصی پندها و نکات اخلاقی مورد نظر خود را به کمک حکایات و گفتارهای دلنشین و جذاب گلستان، به خوانندگان گوشزد کند و در طراحی یک آرمان‌شهر به بشریت کمک کند. اگر تا الان فرصت نکرده‌اید کتاب گلستان سعدی را حتی تورق کنید، پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر دست‌به‌کار شوید و هر روز زمان کوتاهی را به خواندن آن اختصاص دهید. به قول سعدی در دیباچه کتاب گلستان:

به چه کار آیدت ز گل طبقی؟

از گلستان من ببر ورقی

گل همین پنج روز و شش باشد

وین گلستان همیشه خوش باشد

برای خرید کتاب گلستان سعدی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://kalayenafis.com/product-category/sadi-c/golestan/

دیدگاهی در مورد “درباره گلستان سعدی بیشتر بدانید

  1. عاطفه ملیحی گفت:

    خیلی جامع و کامل بود من هم با دوستان موافقم در پایان یک خلاصه از متن نوشته شده همراه نتیجه گیری ،پیشنهاد میکنم
    متشکرم

    1. heliapub گفت:

      خواهش میکنم با تشکر از نظرتون. حتما منظور میشه

  2. حلما گفت:

    خوب بود
    ولی اگر خلاصه اش هم می نوشتین بهتر بود

    1. heliapub گفت:

      چشم سعی میکنیم

    2. هستی گفت:

      سلام ببخشید اگر کمی کوتاه بود بهتر بود

      1. کوثر عیدی گفت:

        کاش میشد یکمی کوتاه‌ بود

    3. . گفت:

      بوستان خوب و خلاصه بود اما این یکی خیلی طولانی بود اما باز هم خوب بود

  3. .... گفت:

    .. تحقیق عالی بود🙏

    1. heliapub گفت:

      از لطف شما سپاسگزاریم

  4. حسنا دستانی گفت:

    کاملاً از این تحقیق خوشم آمد

    1. heliapub گفت:

      خوشحالیم مفید بوده

      1. ناشناس گفت:

        این
        سلام خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز و مهربون

        1. heliapub گفت:

          سلامت باشید دوست من

        2. متین گفت:

          خوب بود اگر در مورد اینکه چرا سعدی انتخاب کرد کتاب بنویسد بهتر بود

    2. ناشناس گفت:

      افرین

      1. ساسکه گفت:

        عالی

        1. heliapub گفت:

          سپاس از لطف شما

          1. فاطمه ساهور گفت:

            بسیارعالی خداقوت

          2. heliapub گفت:

            سلامت باشید

    3. سوگند گفت:

      عالی بود خیلی خوشم اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *