مذهبی

نماز برای شادی روح اموات

نماز برای شادی روح اموات

لطف و بخشش خداوند مهربان فقط مخصوص حال زنده‌ها نیست؛ بلکه بعد از مرگ، رحمت الهی  شامل حال اموات نیز می‌‌شود. پروردگار متعال وعده داده است که زنده‌ها می‌توانند با انجام اعمال خیر و نیک در حق مردگان، باعث رهایی آنها از عذاب الهی شوند. خواندن نماز برای شادی روح اموات یکی از بهترین اعمالی است که زنده‌ها می‌توانند در حق درگذشتگان خود انجام دهند. در روایات و احادیث مختلف تاکید شده است که نزدیکان متوفی با انجام اعمالی مانند روزه، حج، صدقه، نماز، خواندن آیات قرآن، وقف کتاب ادعیه برای یادبود و خیرات می‌توانند در درگاه الهی برای روح اموات خود طلب مغفرت و آرامش کنند. انجام اعمال خیر و هدیه ثواب آن به روح مردگان آداب خاص خودش را دارد. اگر درباره آداب و شرایط نماز برای شادی روح اموات سوال یا ابهامی در ذهن‌تان وجود دارد، ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

نماز برای شادی روح اموات 1

مطالب مرتبط:

چاپ دعای جیبی

چرا باید برای اموات نماز بخوانیم؟

انسان تا مادامی که زنده هست، برای انجام اعمال واجب و مستحب مانند نماز، روزه، حج و صدقه دادن فرصت دارد. اما بعد از مرگ و پایان یافتن زندگی، تمام آرزوها و هدف‌های دنیوی به انتهای خود می‌رسند و دیگر فرصتی برای انجام کارهای نیک و دلجویی از دیگران وجود نخواهد داشت. درست است که مردگان دستشان از دنیا کوتاه است و نمی‌توانند گناهان خود را جبران کنند؛ اما برای خویشان و نزدیکان آنها مقدور است که به یاد درگذشتگان اعمال نیک و خیرات را به جا بیاورند.

هدیه کردن ثواب کارهای نیک و اعمالی مانند روزه و نماز به روح مردگان و یادبود برای اموات به طور یقین در وضعیت آنها در دنیای آخرت تاثیرگذار است. همچنین در برخی از روایات بیان شده است که انجام کارهای نیک در حق مردگان، برای زنده‌ها هم ثواب دارد. امام صادق علیه‌السلام در اینباره فرموده‌اند: « هر گاه از کنار قبرستانی عبور کردید و 11 بار سوره توحید را بخوانید، نه تنها برای اموات، بلکه برای خود هم ثواب بزرگی را ذخیره کرده اید».

بنابراین خواندن نماز برای شادی روح اموات می‌تواند در زندگی دنیوی افراد تاثیر مثبت و خیر داشته باشد. در برخی از سخنان بزرگان دینی اشاره شده است که اگر زنده‌ها برای درگذشتگان خود طلب آمرزش و مغفرت کنند، خداوند متعال زندگی دنیوی آنها (زنده‌ها) را از بلاها و بدی‌ها دور می‌کند.

نیت نماز برای شادی روح اموات چگونه است؟

همانطور که گفتیم خواندن نماز برای درگذشتگان ثواب دارد و باعث آرامش و شادی روح آنها در عالم برزخ می‌شود. در این میان ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که نیت نماز برای اموات باید چگونه باشد. در حالت عادی نماز خواندن برای اموات آداب و شرایط خاصی ندارد. برای اینکه ثواب آن به روح درگذشتگان برسد، ضروری است که نماز به نیت شخص متوفی خوانده شود. در واقع شخص نمازگزار در هنگام نیت نماز برای اموات به طور مثال باید بگوید دو رکعت نماز به نیت فلان مرده می‌خوانم قربه الی الله. البته خواندن نماز برای شادی روح اموات حالت دیگری هم دارد؛ اینکه فرد نماز خودش را بخواند و ثواب آن را به روح مرده هدیه کند.

نماز برای شادی روح اموات 2

خواندن نماز قضا برای اموات

نماز و روزه از اعمال واجبی هستند که هر انسانی باید در زمان حیات خود نسبت به انجام آنها پایبند باشد. چنان‌چه به هر دلیلی شخص متوفی نماز و روزه قضا داشته باشد؛ شایسته است که خویشان و نزدیکان او قضای نماز و روزه‌اش را به جا بیاورند. این نشانه لطف و مهربانی بی‌کران خداوند است که برای آمرزش مردگان، روزنه‌هایی در نظر گرفته است.

در رابطه با خواندن نماز قضا برای اموات این امکان وجود دارد که فرد دیگری را برای به جا آوردن نماز و روزه قضا شده اجیر کرد. در واقع می‌توان با دادن مزد به دیگری  از او درخواست کرد که قضای نماز و روزه شخص متوفی را ادا کند. لازم به ذکر است که برای خواندن نماز و گرفتن روزه اموات مزد واحدی تعیین نشده است و به صورت توافقی مزد آن مشخص می‌شود. لازم است یادآوری کنیم که فردی شرایط گرفتن روزه قضای اموات را دارد که روزه قضا بر گردن او نباشد. در حالی که برای خواندن نماز قضا شده درگذشتگان این شرط وجود ندارد.

 اگر قصد خواندن نماز برای شادی روح اموات را دارید، ضروری است که مشخص شود نماز و دین واجب دیگری بر گردن متوفی نیست. زیرا به جا آورن حقوق واجب نسبت به انجام مستحبات در اولویت است.

خواندن نماز هدیه برای اموات در روز جمعه

برای شادی و روح اموات اعمال زیادی وجود دارد. شکی نیست که خواندن نماز و هدیه ثواب آن به روح درگذشتگان، بهترین آن اعمال است. در هر روز از هفته و هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید نماز برای شادی روح اموات بخوانید. اما به خواندن نماز، انجام اعمال خیر برای مردگان و دعا برای اموات در شب و روز جمعه بسیار تاکید شده است.

در رابطه با خواندن نماز هدیه برای والدین در شب جمعه می‌توان به روش زیر عمل کرد: ابتدا وضو بگیرید و بعد از آن با اخلاص کامل نیت کنید که به نیابت از والدین خود نماز دو رکعتی می‌خوانید. در هر رکعت از نماز بعد از قرائت سوره حمد، سوره قل یا ایها الکافرون و سوره توحید را بخوانید و بعد از تمام شدن نماز بگویید «اللّهمّ إنّى قد وهبت ثوابها لأهل المقابر من المؤمنین».

بهترین نماز برای هدیه به اموات

اگر قصد دارید با خواندن نماز هدیه باعث شادی روح اموات خود شوید، در شب جمعه دو رکعت نماز به نیت آنها بخوانید. برای خواندن نماز دو رکعتی هدیه به والدین از شیخ عباس قمی روایت شده است که می‌توان به شیوه زیر عمل کرد.  

در رکعت اول نماز بعد از خواندن سوره حمد، 10 مرتبه ذکر «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ» را بخوانید. در رکعت دوم بعد از قرائت سوره حمد، 10 مرتبه ذکر «رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارًا» خوانده شود. بعد از تمام شدن نماز 10 مرتبه بگویید « رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا».

دیدگاهی در مورد “نماز برای شادی روح اموات

  1. زهرا گفت:

    خدارحمت کنه همه رفتگان رو . من هم چندین وقت هست دو رکعت هدیه میدم به پدربزرگ و مادربزرگ مادرم و تمامی اموات و اموات بد وارث و اموات بی وارث لطفت شماهم این نکته رو هم تو نیت هاتون به کار ببرید خیلی از اموات هستن که وارث ندارن یا بد وارث هستن

  2. توحید قوی دل گفت:

    با سلام . پدرم دو روز هست که به رحمت خدا رفته. لطفا براش طلب آمرزش کنید.

    1. وحیدرضا گفت:

      خدا قرین رحمتش کند انشالله

  3. متین گفت:

    سلام پدر عزیز منم هشت روز آسمانی شد وقتی برای شادی روحش نماز و قرآن می خونم به نیت پدرم و کل اموات میخونم تا به همه ی اموات و در گذشتگان برسه لطفا شما هم به نیت کل اموات نماز و قرآن بخونید. روح همه درگذشتگان شاد و قرین رحمت درگاه حق تعالی

    1. ناشناس گفت:

      آمین یا رب العالمین

      1. ندامدنی گفت:

        باسلام خدمت عزیزان روح همه عزیزان اسمانیمان شاد امروز دقیقا یکماه ک برادر عزیزمو ازدست دادم .
        امیرصادق فرزند محمد را موقع خواندن نماز و قران دعا بفرمایید .دستبوس همگی عزیزان هستم

  4. ناشناس گفت:

    سلام پدر عزیزم یازده روزه آسمانی شده لطفا با ذکر صلوات روحش رو شاد کنید .اگر رضایت قلبی دارید ممنون

    1. ناشناس گفت:

      روحش شاد خدا بیامرزدش

  5. ناشناس گفت:

    پدر من مرد خیلی خوب و بزرگواری بود 3 روزه از پیشم رفته. لطفا هر کس خواست، با رضایت قلبی برای بابای منم دعای خیر کنه ممنونم

    1. حمید گفت:

      خداوندهمه رفتگان خصوصا پدرشمارو رحمت کنه

      1. ک گفت:

        خدایابه حق علی اصغر و رقیه ی حسین(ع)قسم همه ی اموات مومنین راببخش و بیامرز

    2. ناشناس گفت:

      انشالله ک خداوند متعال روح ایشان را ب انبیا و اولیا شاد و محشور کنه انشالله

    3. ناشناس گفت:

      روحشون درمسیرنور الهی

    4. محسن برزگری گفت:

      سلام پدر من هفت روزه از بین ما رفته لطفا با رضایت قلبی در صورت امکان برا شادی روحش یک صلوات بفرستین ممنون

      1. minoo bayat گفت:

        خدا رحمتشون کنه صلوات و فاتحه میخونم براشون

  6. موسوی گفت:

    سلام پدر من ۵۰ روز فوت کرده هرروز در خواب سر اذان صبح می‌آید پشت در حیاط خونه داداشم یا خونه خودش میگه اومدم احوالتان را بپرسم یا اومدم دارو هام رو ببرم یا اینکا غذا میخواهد باید چه کاری براش انجام بدهیم

    1. ناشناس گفت:

      برایش نذر واحسان بدهید.

      1. ع گفت:

        سلام ، داداش علیرضا من هم هشت ماهه که فوت کرده، جوان بود. لطفا هر کس از ته قلبش دوست داره واسش صلوات بفرسته و دعا کنه. به حق بزرگی خدا و آبرو اهل بیتش همه اموات در آرامش ابدی باشند. الهی آمین

    2. minoo bayat گفت:

      توجه به اموات و‌اینکه نمیخواد از یاد ببریدش
      منم هر چی خواب میبینم خواب میبینم که زنده شده پدرم هم خوشحالم هم ناراحت که چرا ما انقد بیتابی کردیم پدرم که زنده اس
      ب این باور رسیدم که صدقه و خیرات میخواد مطمئنم خدا روحشو رو شاد کنه و از ما راضی باشه آقا جونه نازنینم خدا رحمتت کنه هنوز بعد یکسال باورم نمیشه نیستی عزیزترینم

  7. ناشناس گفت:

    نامزدم تازه فوت کرده تورو به امام حسین هرکی برا اموات خودش دعا میکنه برا علیرضا منم دعا کنه

    1. مجید گفت:

      روحش شاد.ویادش گرامی

    2. Amir گفت:

      الان حرم امام رضام برای ایشون هم دعا میکنم خدا رحمتش کنه و به شما صبر بده

    3. ناشناس گفت:

      روحشان قرین رحمت حق

    4. ناشناس گفت:

      روحش شاد.خدابه شماوخانوادش صبرحضرت زینب (س)رابده.

    5. فاطمه. ن گفت:

      روحش درآرامش…

    6. ناشناس گفت:

      اسم برادر منم علیرضا بود . انشالله به حق بزرگی خدا همه اموات ،نامزد شما و داداش منم پیش پروردگار در آرامش ابدی باشند و الهی که روحشون شاد باشه. خداوند به بازماندگان هم صبر جمیل عطا کنه.
      واسش لااله الله زیاد بگو ، سوره اناانزلنا مخصوصا سرقبرش هفت مرتبه بخوان. و هر وقت واسش خیر می‌کنی بگو برسه به عالم اموات.

    7. خدا روحش راشاد کنه آمین گفت:

      خداوند رحمت کنه همه درگذشتگان را

    8. minoo bayat گفت:

      یافاطمه ی زهرا 😭😭😭😭😭😭😭😭روحش شاد دوست گلم

  8. میثم گفت:

    به نیابت از اموات صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید.
    انشالله ثوابش به روح اموات همه ما برسد.

    1. حسین گفت:

      اللهم عجل لولیک الفرج

  9. مهدی رحمتی گفت:

    سلام‌ ممنون از اینکه مطالب دینی تمیز به مخاطبان اطلاع رسانی نمودید ،خیلی ها .مانند خودم آشنایی با نماز هدیه میت .اموات نداشتم

    1. heliapub گفت:

      سلام خواهش میکنم
      خوشحالیم که مورد رضایت واقع شده

  10. محمد گفت:

    سلام عرض ادب
    استاد بنده مدتیه ثواب نماز شب رو هدیه به چهارده معصوم وـپدر. مادر مرحومم میکنم ایا با این کار رضایت انهارو. میتونم بدست بیارم متشکرم

    1. heliapub گفت:

      سلام وقت بخیر
      لطفا این گونه سوالات را از دفاتر مراجع تقلیدتون برسید

  11. مریم گفت:

    سلام پدرم ۲ ماهه ک فوت شده ی داداش ۱۳ ساله دارم ک سنش برای خوندن نماز نرسیده من(مریم) ۱۷ سالمه میتونم نمازشو بخونم ؟ خیلی دوست دارم ک بخونم تا موقعی که داداشم سنش برسه

    1. heliapub گفت:

      سلام لطفا سوالات شرعی خود را از دفتر مراجع تقلید بپرسید

      1. ناشناس گفت:

        خیلی عالی بود خدا همه اموات رو ببخشه وبیامرزه

        1. ناشناس گفت:

          خوش به حال امواتی که شما بازمانده شون هستید که اینقدر به فکرشون هستید
          یکی مثل من باید تا زنده هستم هر خاکی هست به سرم کنم که بعد مرگم کسی به یادم نیست.

          زنده هستم باهام اینند وقتی مردم چطورند !

    2. باران گفت:

      پدرم 30روزه به رحمت خدا رفته
      هرچی دروان دارین فاتحه، صلوات، سوره قدر برای آرامش روحش بخوانید…
      ممنون از هر کی تواین ثواب شریک میشه
      اجرتون با امام زمان 🙏

      1. صمد گفت:

        خدا رحمت کند

      2. ناشناس گفت:

        خدارحمتشون کنه

      3. ناشناس گفت:

        خدا رحمتش کنه
        چشم

      4. ناشناس گفت:

        متشکرم .بدلیل مطالب خوبتون.

        1. heliapub گفت:

          خوشحالیم مورد رضایت واقع شده

    3. ناشناس گفت:

      سلام چون شماازبرادرتون بزرگ هستید بایدشمابرای مرحومتون نماز بخونید

    4. ع گفت:

      خداوند روح عالم اموات را قرین آرامش ابدی کند . روح همشون شاد.آمین

    5. ناشناس گفت:

      سلام میتونی بخونی

  12. نفس گفت:

    😭

  13. تنها گفت:

    سلام.میشه برای غریبه خواند؟ همسایه یا هم محلی یا ی آشنا؟

    1. heliapub گفت:

      سلام فرقی نمیکنه برای هر کسی میشه خوند

      1. محمد گفت:

        در قسمت دوم هم میگه برای پدر و مادرم و هرکس وارد خونه من شده. فکر نکنم اگه برای کسی که زه خونمون نیومده یا پدر و مادر نیست این دعا رو باید بخونیم. نمیدونم

        1. heliapub گفت:

          سلام لطفا سوالات شرعی خود را از دفتر مراجع تلقید بپرسید

          1. یاسر گفت:

            سلام..برای نماز شب و روز جمعه اگر کسی بخواد برای مرده اش بخونه حفظ نباشه می تونه داخل نماز از دفترچه جزوه استفاده کند برگه بزنه دستش حرکت کنه نمازه باطل نمیشه

          2. heliapub گفت:

            سلام وقت بخیر
            لطفا این گونه سوالات را از دفاتر مراجع تقلیدتون برسید

      2. ناشناس گفت:

        نه عزیزم فرقی نمیکنه

    2. ناشناس گفت:

      بله

    3. ناشناس گفت:

      بله میشه ثواب برا خواننده نماز هم داره

    4. ناشناس گفت:

      من پدر ومادر و داداشم به رحمت خدارفته برای ارامش روحشون هر کس میتونه صلواط بفرس انشا الله دعای خیرشون برای ما وخوانواده مهترم شما برسد

  14. هادی قاسم زاده گفت:

    سلام.ممنون از زحماتتون
    آیا من میتونم نمازشب به نیت پدر م وفرزندم.وبقیه اموات بخونم.یابهتراست برای هرکدام جدا بخوانم.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. heliapub گفت:

      سلام دوست عزیز
      این نوع سوالات رو بهتره که از دفاتر مراجع تقلید بپرسید

      1. مرضیه گفت:

        سلام مرسی من خیلی دوست داشم فقدر این نماز والدین من بعد هر نماز برای پدربزرگم میخوانم به پدر بزرگم ثوابش میرسد ویا فقدر باید شب جمعه بخوانیم

        1. heliapub گفت:

          سلام دوست عزیز
          این نوع سوالات رو بهتره که از دفاتر مراجع تقلید بپرسید

      2. زهرا گفت:

        سلام میشه من این نماز واسه همسرم بخونم

  15. یاسمن پاچوری گفت:

    سلام
    آیا من می توانم هم زمان با نمازهای یومیه خود‌من در طول شبانه روز انجام می دهم برای پدرم به همان صورت انجام دهد مثلا همزمان نماز صبح خودم نماز برای پدرم، همزمان نماز ظهر و عصر خودم ،نماز ظهر و عصر برای پدر و مغرب و عشا هم به همین صورت….اگر راهنمایی بفرمائید ممنون میشوم…

    1. heliapub گفت:

      سلام
      لطفا این گونه سوالات رو از دفتر مراجع تقلید بپرسید

    2. ناشناس گفت:

      سلام آره میشه بانماز های خودت نمازهای پدرت رو هم بخونید روحش شاد براپسرمن هم دعا کنید چهارماه پیش فوت کرده

  16. ناشناس گفت:

    متشکر اطلاعات خوبی بدست آوردم

    1. heliapub گفت:

      خواهش میکنم

    2. محمود گفت:

      سلام .
      من میتونم این نماز رو برای پدر بزرگ و مادربزرگم بخونم؟؟

      1. heliapub گفت:

        سلام بله میتونید

        1. محسن گفت:

          سلام نماز و روزه قضا میخریم اگه طرف نخونه از گردن میت ما بر طرف میشه یعنی با پول حل میشه چه طرف بخونه یا نه

          1. heliapub گفت:

            سلام لطفا سوالات شرعی خود را از دفتر مراجع تقلید بپرسید

          2. ناشناس گفت:

            سلام من توکتابا خوندم ک اگ طرف پول بگیره ونمازقضانخونه نمازها ب گردن شخص فوت شده باقی میماند

          3. ناشناس گفت:

            سلام خیر اگه پول بگیره ونخونه حل نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *