مذهبی

همه چیز در مورد مفاتیح الجنان

همه چیز در مورد مفاتیح الجنان

همه چیز درباره مفاتیح الجنان

مفاتیح الجنان، یکی از کتاب‌های والا مرتبه در میان شیعیان است که به وسیله شیخ عباس قمی، عالم شیعه در سال 1304 هجری قمری گردآوری و تحریر شده است. در این کتاب ادعیه، مناجات، نماز و اعمال مخصوص و زیارات مختلف به نقل از پیامبر مکرم اسلام و همین طور دیگر امامان شیعه، نقل شده است. از این روی در اختیار داشتن یک جلد از این کتاب گرانقدر و خرید مفاتیح الجنان، برای هر مسلمانی لازم به نظر می‌رسد تا به اندازه‌ی خود از آن فیض ببرد.

 

انواع مفاتیح ‌الجنان

در صورتی که قصد خرید مفاتیح الجنان را داشته باشید، می‌توانید متناسب با نیاز خود از میان انواع مختلف مفاتیح انتخاب کنید: کتاب منتخب مفاتیح الجنان، کتاب کلیات مفاتیح الجنان، کلیات مفاتیح الجنان معطر یا پکیج قرآن و مفاتیح الجنان را انتخاب کنید. همچنین این کتاب‌ها در قطع‌های مختلف، با جلد معمولی، زرکوب، چرمی و حتی مفاتیح الجنان جلد رنگی، عرضه شده‌اند که بنا به سلیقه و نوع استفاده قابل انتخاب است.

مفاتیح الجنان چیست؟

مفاتیح الجنان، یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های دعا شیعیان است که دعاهای مجرب و مناجات‌های بلندقدر را در خود جای داده است. همین طور زیارات مخصوص ایام مختلف از سوی پیامبر اعظم و دیگر امامان شیعه در این کتاب، جمع‌آوری شده‌اند. لازم به ذکر است که برخی از دعاهای موجود در این کتاب عظیم، به نقل از پیامبر یا ائمه نیست و از سوی بزرگان دین و علمای شیعه نقل شده است.

این کتاب بزرگ شیعیان، به وسیله شیخ عباس قمی گردآوری شده است و به پیشگاه حضرت زهرا سلام الله علیها هدیه کرده‌اند. ایشان بخش‌های قابل توجهی از این کتاب را از کتاب‌های تالیف شده توسط زاد المعاد علامه مجلسی، مصباح کفعمی و اقبال سید بن طاووس اقتباس و برداشت کرده است.

دیگر کتاب‌های مشهور شیخ عباس قمی، منتهی الامال و سفینه البحار هستند. لازم به ذکر است که به نقل از پسر شیخ عباس قمی، پدر او از ابتدا تا انتهای کتاب مفاتیح را با وضو نگارش کرده و پیوسته احترام کلمه به کلمه این کتاب را به جا آورده است.

مفاتیح الجنان در سال 1344 هجری قمری در شهر مشهد به صورت محدود به چاپ رسید و مدتی بعد به کتابی پرفروش و محبوب بین شیعیان ایران و حتی جهان تبدیل شد. به طوری‌که امروزه در اغلب خانه‌ها، زیارتگاه‌ها و مساجد چند جلد مفاتیح الجنان وجود دارد. بهترین و مشهورترین ترجمه فارسی کتاب مفاتیح الجنان، ترجمه آقای مهدی الهی قمشه‌ای است

 

انگیزه نگارش مفاتیح الجنان

شیخ عباس قمی خود در این باره این چنین گفته است: این کتاب را به انگیزه اصلاح کتاب مِفتاح الجنان نوشته است که در آن زمان رایج و دعا‌های بدون سندی در آن وجود داشته است: «برادران دینی از من درخواست کردند که دعا‌های سند دار کتاب مفتاح الجنان را جدا نموده به همراه سایر دعا‌های معتبر بنویسم.»

با این همه، شیخ عباس قمی دعا‌ها را به همراه سند نیاورده است، بلکه فقط بیان کرده دعا را از کدام منبع نقل کرده. همچنین برخی از دعا‌های نقل ‌شده در کتاب مفاتیح از معصومان نرسیده است و نوشته برخی از علماست، مانند دعای عدیله.

مفاتیح الجنان - نوشته شیخ عباس قمی

خرید مفاتیح الجنان

مطالب مرتبط:

چاپ یادبود برای اموات

معنی مفاتیح الجنان چیست؟

مفاتیح الجنان در لغت به معنی کلیدهای بهشت‌ها است. به این کنایه که با خواندن این کتاب و به کار بستن دستورالعمل‌های آن، راه رسیدن به هفت بهشت را به خود هموار خواهید کرد.

 

طولانی ‌ترین دعای مفاتیح کدام است؟

زیارت امام حسین (ع)، طولانی‌ترین دعای مفاتیح است که در باب سوم کتاب قرار گرفته است. خواندن این زیارت در ایام مختلف سال از جمله روز عاشورا بسیار توصیه شده است.

 

خواص دعاهای مفاتیح‌ الجنان کدام است؟

پیامبر، ائمه اطهار و علمای شیعه برای هر دعایی خواص و ارزش متفاوت و زیادی قائل شده‌اند. به همین دلیل در هر سختی و بیماری یا شدتی، توصیه به خواندن دعایی از مفاتیح‌الجنان شده است. از جمله خواص دعاهای مفاتیح الجنان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

رفع گرفتاری‌ها، برطرف کردن درد و رنج، بهبودی بیماری‌ها، کسب ثواب و توشه راه آخرت، اضافه شدن رزق و روزی، دور ماندن از بلایا، فیض بردن از ایام خاص مانند ایام ماه رمضان، ماه محرم، استجابت دعا، ثواب و حسنات رساندن به اموات، کسب اجر زیارت بقعه متبرکه هستند.

با نگاهی به فهرست دعاهای معروف مفاتیح، می‌توانید به راحتی دعا و مناجات مورد نیاز خود را پیدا کرده و به خواندن آن بپردازید.

 

مفاتیح الجنان در چه سالی نوشته شد؟

کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان، در سال 1304 هجری قمری نوشته شد اما شیخ عباس قمی کتابی تحت عنوان باقیات الصالحات را در حاشیه مفاتیح الجنان نوشت و تا 19 محرم 1345 هجری قمری به اتمام رسانید.

 

انواع دعا در مفاتیح شامل چه مواردی می‌شود؟

انواع دعا در مفاتیح

 

مطالب مرتبط:

قیمت مفاتیح جیبی

کتاب مفاتیح الجنان، دارای سه بخش اصلی، ملحقات یا همان پیوسته‌ها و باقیات الصالحات است. بخش اصلی مفاتیح الجنان، شامل ادعیه، اعمال سالیانه و زیارات می‌شود. در نظر داشته باشید که این بخش‌های معرفی شده، آن چیزی است که به وسیله شیخ قمی نگارش شده و پس از او قسمت‌های دیگری یعنی ملحقات دوم مفاتیح، ملحقات اول باقیات الصالحات و ملحقات دوم باقیات الصالحات، به این کتاب افزوده شده است.

بخش ادعیه

در بخش اول که همان ادعیه مفاتیح است؛ تعقیبات نمازها، اعمال ایام هفته شامل شب و روز؛ نمازهای مشهور، زیارت ائمه مطهر، مناجات و … آورده شده‌اند. به طور مثال نماز حضرت رسول (ص)، نماز جعفر طیار، مناجات خمس عشر، دعای سمات، دعای جوشن صغیر، دعای جوشن کبیر و … در همین بخش قرار دارند.

اعمال سالیانه

در قسمت اعمال سالیانه مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان، مناجات شعبانیه، دعای سحر، اعمال شب‌های قدر، اعمال ماه رمضان (به صورت روز به روز)، دعای امام حسین در روز عرفه و … جمع‌آوری شده است.

بخش زیارات

در بخش زیارات نیز زیارات مشهوری چون زیارت رسول خدا (ص)، زیارت ائمه بقیع، زیارت حضرت حمزه، زیارت امام حسین (ع)، زیارت عاشوران، زیارت اربعین و … گنجانده شده‌اند.

ملحقات مفاتیح

در قسمت ملحقات مفاتیح که به وسیله خود شیخ عباس قمی به باب اول افزوده شده است؛ 8 دعای مشهور را داریم:

  • دعای وداع ماه رمضان
  • زیارت جامعه ائمه المومنین
  • زیارت وداع با ائمه
  • دعا برای زمان غیبت امام زمان (عج)
  • خطبه روز عید فطر
  • دعای بعد از زیارت‌ها
  • رقعه‌ای برای حاجت
  • آداب زیارت نیابتی

 

باقیات الصالحات

دعاهای مفاتیح الجنان

همین طور شیخ عباس قمی، چنان که در بالا نیز اشاره کردیم؛ قسمتی را به عنوان باقیات الصالحات به مفاتیح اضافه کرده است. باقیات الصالحات شامل 6 باب می‌شود که در زیر به هر یک اشاره‌ای خواهیم داشت:

  • باب اول: در این بخش، در خصوص دعاهای مربوط به ساعات مختلف روز و همین طور آداب خواندن نماز شب، گفته شده است.
  • باب دوم: در باب دوم باقیات الصالحات، نمازهای هدیه به معصومین، برخی از نمازهای مستحبی، نماز حاجت، نماز استغاثه و همین طور آداب استخاره آورده شده است.
  • باب سوم: باب سوم باقیات الصالحات، برای برطرف کردن درد و بیماری، در نظر گرفته شده و دعاهایی به این منظور ذکر شده‌اند.
  • باب چهارم: در باب چهارم این بخش، شیخ عباس قمی، برخی از دعاها را از کتاب کافی ذکر کرده است که عموما برای افزایش رزق و روزی، هستند.
  • باب پنجم: در باب پنجم، ادعیه کوتاه و حرز و دعاهای دور ماندن از بلا، آورده شده است.
  • باب ششم: باب ششم نیز به خواص آیات و سوره‌های مختلف قرآن اختصاص یافته است.

 

معروف‌ترین دعاهای مفاتیح الجنان کدام یک هستند؟

از مشهورترین دعاهای مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح، دعال ام‌داوود، دعای توسل، دعای جوشن صغیر، دعای جوشن کبیر، دعای سحر، دعای سمات، دعای صباح، دعای عدیله، دعای عشرات، دعای علقمه، دعای عهد، دعای فرج، دعای مجیر، دعای مشلول، دعای ندبه، دعای کمیل و … هستند. هر یک از این دعاهای عظیم القدر، به استجابت دعا وعده داده شده است و در صورتی که با صفای دل و از اعماق قلب خوانده شوند، از سوی پروردگار، استجابت خواهند شد.

 

سخن آخر

در این مقاله به چیستی مفاتیح الجنان پرداختیم و دیدیم شامل چه بخش‌ها و باب‌هایی می‌شود. دعاهای معروف مفاتیح، بسیار زیاد هستند و هر یک خواص و ارزش خود را دارند. شما تا به حال چه بخش‌هایی از مفاتیح را مطالعه کرده و از آن بهره برده‌اید؟ حتما نظرات خود درباره خرید مفاتیح الجنان و خواص دعاهای مشهور آن را با ما و دیگر کاربران ما، به بحث و اشتراک بگذارید.

برای مشاهده قیمت مفاتیح جیبی و سایر اندازه ها و خرید به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *