بهترین کتاب

گشت و گذاری در بهترین کتابهای ایران

گشت و گذارزی در بین بهترین کتاب های ایران

بهترین کتاب های ایران

سرزمین کهن ایران از فرهنگ و تمدنی غنی برخوردار است. همین موضوع باعث شده که کتاب‌ های بسیار خلاقانه‌ ای نوشته شوند و تعجب همگان را برانگیزند. داستان‌ ها، رمان‌ ها و اشعار مختلف در فرهنگ و سنت‌ های این سرزمین ریشه کرده‌ اند؛ بنابراین وقتی در مورد بهترین کتاب های ایران حرف می‌ زنیم، به قلب ریشه‌ های فرهنگی و تاریخی این سرزمین سفر می‌ کنیم. اگر می‌ خواهید در مورد کتاب‌ های برتر ایرانی اطلاعاتی داشته باشید و مطالعه آن‌ ها را اولویت خود قرار دهید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

گشت و گذاری در بهترین کتابهای ایران
گشت و گذاری در بهترین کتابهای ایران – انتشارات هلیا

 

معرفی ارزشمند ترین کتاب های ایرانی که باید آن‌ ها را بخوانید

شاید این‌ طور به نظر برسد که کتاب و کتاب‌خوانی از رونق افتاده است یا کسی به سمت خرید کتاب‌ های ایرانی نمی‌ رود. اما این‌گونه نیست و نباید به این شایعات اهمیت بدهید. کتاب‌ های ایرانی آن‌ قدر بار معنایی ارزشمندی را با خود به همراه دارند که اگر شروع به خواندن آن‌ ها بکنید هرگز از شیرینی و جذابیت کتاب‌ ها سیراب نخواهید شد و باز هم به سمت مطالعه آن‌ ها پیش خواهید رفت. در ادامه مهم‌ ترین و بهترین این کتاب‌ ها را با هم بررسی می‌ کنیم.

 

شاهکاری به نام سمفونی مردگان به قلم عباس معروفی

حقیقتا عباس معروفی در نگارش این کتاب نهایت خلاقیت خود را به کار گرفته است. او این کتاب را در سال 1369 به نگارش درآورد و بسیار معروف شد. سمفونی مردگان کتابی داستانی است. در این کتاب نویسنده، داستان زندگی پسری مهربان و شاعر را روایت می‌ کند که علاقه‌ ای به شغل خانوادگی‌ اش که تجارت است را ندارد.

این پسر هنرمند دوست دارد که به تهران بیاید و در دانشگاه ادبیات تحصیل کند. اما به خاطر اینکه در خانواده‌ ای سنتی و مقرراتی بزرگ شده، پدرش مخالف این کار است و به آیدین می‌ گوید که باید تجارت خانوادگی را دنبال کند.

آیدین، برادر دیگری به نام اورهان دارد. اورهان به شدت از پدرش و عقاید او پیروی می‌ کند. او حسادت‌ ها زیادی نسبت به آیدین از خودش نشان می‌ دهد و همین موضوع هیجان مخاطب را بالا می‌ برد. چون خواننده از شدت حسادت اورهان این طور برداشت می‌ کند که جان آیدین در خطر است و باید کاری کند.

جذاب بودن کتاب سمفونی مردگان به این خاطر است که نویسنده مدام راوی داستان را تغییر می‌ دهد. تغییر مداوم راوی شما را کنجکاو می‌ کند تا بفهمید که داستان از نظر سایر راوی‌ ها به چه صورتی تعریف می‌ شود و آن‌ ها چه دیدگاهی دارند. اگر به کتاب‌ های داستانی علاقه دارید این کتاب را به شما توصیه می‌ کنیم.

 

دیوان حافظ، کتابی برای همه دوران‌ ها

حقیقتا کتاب‌ های شعر در دسته بهترین کتاب های ایران قرار می‌گیرند. شعر، بستری را فراهم می‌ کند تا شاعر، گفتن چیزهایی که برایش سخت است را در قالب شعر درآورد و مخاطب را محصور خود کند. حافظ از جمله شاعران بزرگ این سرزمین است که چهره شناخته شده‌ ای محسوب می‌ شود. یکی از بهترین کتاب‌ های شعری که باید آن را در خانه داشته باشید و حتما روزی چند بیت آن را بخوانید، دیوان حافظ است.

در دیوان حافظ اشعاری که از این شاعر گران‌ قدر باقی مانده گرد آوری شده است که بیشتر آن‌ ها به زبان فارسی است و تنها یک غزل عربی در آن به چشم می‌ خورد. ارزشمندی و معنا داری شعرهای حافظ در زبان نمی‌ گنجد از این رو حداقل کاری که باید انجام داد این است که اشعار او را در جلدهای مجللی قرار دهیم تا نشان دهیم که قدر اشعار این شاعر بزرگ می‌ دانیم.

انتشارات هلیا دیوان حافظ را در بهترین جلد آن به فروش می‌رساند و نشان می‌ دهد که هنرمندان طراح آن از چه ذوق هنری برخوردار هستند. دیوان حافظ چرمی با رحل، ساخته این انتشارات است. کاور این دیوان به صورت کشویی است و برای زیباتر نشان دادن اشعار حافظ از کاغذ گلاسه استفاده شده است. حقیقتا خواندن اشعار حافظ در این جلد، عالم دیگری دارد.

 

بهترین کتاب های ایران - دیوان حافظ
دیوان حافظ، کتابی برای همه دوران‌ ها

 

رمان کلیدر، معروف‌ترین کتاب ایرانی در جهان

اگر به دنبال رمانی هستید که بتوانید وقایع تاریخی را نیز مورد مطالعه قرار دهید، کلیدر محمود دولت آبادی انتخاب خوبی است، چون در جایگاه بهترین کتاب های ایران قرار دارد. نویسنده در این رمان به هنرمندانه‌ ترین شکل ممکن مقاومت تاریخی عشایر خراسان در برابر ظلم را به تصویر می‌ کشد.

در طول کتاب از مقاومت گل محمد می‌ خوانید. اما جالب است بدانید که گل محمد شخصیتی واقعی است و در خراسان از او به عنوان قهرمانی یاد می‌ شود که هرگز در مقابل ظلم و ستم سکوت نکرده است. آن چیزی که باعث شده کلیدر در ادبیات ایران و جهان معروف شود واقعی بودن داستان است.

برای جذاب‌ تر شدن کتاب، دولت آبادی آن را با تخیل خود در هم آمیخته و یک شاهکار بی‌نظر در ادبیات ایران و جهان خلق کرده است.

 

کلیات شمس تبریزی

شمس تبریزی از صوفیان و شاعران برجسته ایرانی است که همه دنیا او را با اشعار دل‌ انگیزش می‌ شناسند. اگر به شعرهای قدیمی اما با اصالت علاقه دارید توصیه می‌ کنیم خواندن کلیات شمس تبریزی را از دست ندهید. در کلیات تبریزی مجموعه‌ ای از غزلیات، ترجیعات و رباعیات این شاعر گران‌ قدر وجود دارد.

برای اینکه بتوانید از خواندن کلیات شمس تبریزی لذت ببرید توصیه می‌ کنیم نسخه چاپ شده آن را از انتشارات هلیا تهیه کنید. کلیات شمس انتشارات هلیا با کاور جعبه دار تاشو و جلدی چرمی با کاغذ گلاسه چاپ شده است. وقتی خواننده این کتاب زیبا را به دست می‌ گیرد دوست ندارد آن را زمین بگذارد. خواندن روزی یک غزل از مولانا می‌ تواند روزتان را بسازد.

 

بهترین کتاب های ایران: چشم‌ هایش از بزرگ علوی

چشم‌ هایش یک رمان ایرانی است که توسط بزرگ علوی در سال 1331 منتشر شده است. نویسنده، داستان را ساده روایت کرده و همین موضوع باعث می‌ شود که خواننده گذشت زمان را احساس نکند. این کتاب در دسته پلیسی و جنایی قرار می‌ گیرد.

در این کتاب شخصیتی به نام استاد ماکان قرار دارد که نقاش برجسته‌ ای است. اما به طرز مشکوکی می‌ میرد. قبل از فوتش یک تابلوی نقاشی با نام چشم‌ هایش را می‌ کشد. در این کتاب نویسنده به دنبال راز مرگ استاد ماکان است و ماجراهای زیادی را در پی این کشف، روایت می‌ کند. داستان این کتاب رمانتیکی – سیاسی است و همین موضوع اجازه نمی‌ دهد که از خواندن آن خسته شوید.

 

کتاب داستانی هزار و یک شب از عبداللطیف طسوجی تبریزی

هزار و یک شب، کتابی داستانی است که در آن داستان‌ ها و افسانه‌ های قدیمی ایرانی، هندی و عربی آورده شده است. داستان‌ های هزار و یک شب را پادشاهی ایرانی با نام شهریار نقل می‌ کند. روایت‌ گری این داستان‌ ها توسط شهرزاد دختر وزیر صورت گرفته و همین موضوع بر جذابیت این کتاب افزوده است.

می‌ توانید کتاب هزار و یک شب نفیس وزیری قاب‌دار با چرم منبت‌ کاری شده را از انتشارات هلیا تهیه کنید. خواندن این کتاب با یک جلد چرمی و قاب کشویی منبت می‌ تواند انگیزه شما را برای مطالعه بیشتر کند.

 

بهترین کتاب های ایرانی - هزار و یک شب
بهترین کتاب های ایرانی – هزار و یک شب

 

سخن پایانی

برترین کتاب‌ های ایران، آن‌قدر زیاد هستند که اگر بخواهیم همه آن‌ ها را نام ببریم و توضیح کوتاهی در موردشان ارائه دهیم در این مقاله نمی‌ گنجد. کتاب‌ هایی که در طول مقاله نام برده شد، آن‌ قدر ارزشمند هستند که مطمئنا می‌ توانید با مطالعه آن‌ ها به تاریخ و فرهنگ غنی این مرز و بوم پی ببرید. یادتان باشد که در دل هر داستانی و هر بیت از یک کتاب شعر، رازهای زیادی برای گفتن وجود دارند که با مطالعه آن‌ ها می‌ توانید به رازهای نهفته پی ببرید. بهترین کتابی که تا به حال خوانده‌ اید چه کتابی بوده است؟ تجربه کتاب‌ خوانی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *