مذهبی

بهترین دعا برای اموات

بهترین دعا برای اموات

همه ما می‌دانیم که مرگ حق است و زندگی پس از مرگ وجود دارد. بنابراین شایسته است که در این دنیا مراقب اعمال و کردار خود باشیم تا در دنیای آخرت رحمت و بخشش خداوند متعال شامل حال ما شود و از عذاب الهی در امان باشیم. با این حال وقتی شخصی فوت می‌کند، نزدیکان و اقوام او می‌توانند با انجام اعمال خیر و دعا باعث شادی روح او شوند. دعا کردن برای درگذشتگان جزء اعمال مستحبی است که می‌تواند باعث تغییر وضعیت مردگان در دنیای آخرت شود. بهترین دعا برای اموات، طلب آمرزش و مغفرت از خداوند متعال برای آنها است.

خواندن بسیاری از دعاها و آیات قرآن برای درگذشتگان ثواب دارد و باعث آرامش روح آنها می‌شود. در برخی از احادیث از ائمه اطهار علیه السلام و سخنان بزرگان دینی به خواندن برخی از دعاها و آیات قرآن بسیار سفارش شده است. اگر می‌خواهید با خواندن بهترین دعا برای اموات و هدیه ثواب آن به روح آنها باعث گشایش احوال مردگان در دنیای آخرت شوید، تا ادامه مطلب با همراه باشید.

بهترین دعا برای اموات

آیا دعا کردن برای اموات یک باور خرافی است؟

ما مسلمان‌ها معتقد هستیم که دعا کردن، خیرات و ختم قرآن برای اموات باعث آرامش روح آنها می‌شود و به واسطه ثواب آن بیشتر مورد لطف و مغفرت خداوند قرار می‌گیرند. اما برخی از افراد بر خلاف این عقیده فکر می‌کنند و دعا کردن برای اموات را بی‌تاثیر در وضعیت آنها می‌دانند. در حالی در برخی از کتب دینی و روایات پیامبر (ص) و امامان معصوم به این موضوع اشاره شده است و بارها به زندگان تاکید کرده‌اند که با خیرات و بهترین دعا برای اموات باعث آرامش و شادی روح آنها در آخرت شوند. به عنوان نمونه به برخی از از آن روایات اشاره می‌کنیم.

امام صادق علیه السلام درباره تاثیر دعا برای اموات می‌فرمایند « همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می‌شوند اهل قبور و برزخیان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می‌شود؛ شاد می‌گردند».

بنابر حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام دعا و خیرات برای درگذشتگان باعث آمرزش گناهان آنها می‌شود و در اینباره فرموده‌اند « ثوابی که پس از مرگ به انسان می‌رسد سه چیز است:

  1. صدقه جاریه.
  2. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می‌کرد و به گونه‌ای بوده که الگو برای دیگران می‌شد.
  3. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند و موجبات آمرزش پدر را فراهم سازد».

در روایت از پیامبر (ص) نقل شده است که « مردگانتان را که در قبر‌ها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کار‌های نیک شما رغبت دارند. آن‌ها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آن‌ها هدیه کنید».  

 

 

بهترین دعا برای اموات

همانطور که گفتیم خواندن قرآن و انجام اعمالی مانند صدقه، روزه، نماز و خیراتی مثل چاپ قرآن وقفی برای مردگان ثواب دارد. با این حال انجام دادن این اعمال در برخی از زمان‌ ها و مکان ها اجر و ثواب بیشتری دارد. به عنوان مثال خواندن نماز برای شادی اموات در شب قدر، شب جمعه و روز جمعه نسبت به زمان‌های عادی فضیلت بیشتری خواهد داشت. همچنین دعا کردن برای درگذشتگان در برخی از مکان‌ها آثار و برکات بیشتری برای آنها به همراه دارد، زیرا در مکان‌ های متبرکه مانند بارگاه امام حسین (ع)  و مساجد دعا‌ها سریعتر اجابت می‌‌شوند.

دعا برای شادی روح پدر و مادر

دعا کردن برای والدین در نزد خداوند متعال از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. دعا کردن برای شادی روح پدر و مادر باعث آرامش روح آنها و خوشحالی خداوند می شود. اگر به دنبال بهترین دعا برای اموات هستید؛ خواندن ادعیه زیر از صحیفه سجادیه برای مردگان بسیار ثواب و ارزش معنوی به همراه دارد.

1- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَ رَسُولِک، وَ أَهْلِ بَیتِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِک وَ رَحْمَتِک وَ بَرَکاتِک وَ سَلَامِک.

ترجمه: خداوندا بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و بر خاندان پاکش درود فرست و آنان را به بهترین درود‌ها و رحمت و برکات و سلام خود مخصوص گردان.

2- وَ اخْصُصِ اللَّهُمَّ وَالِدَی بِالْکرَامَةِ لَدَیک، وَ الصَّلَاةِ مِنْک، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ترجمه: الهی پدر و مادر مرا به کرامت نزد خود و درود از سوی خود اختصاص ده،‌ ای مهربان‌ترین مهربانان.

3- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یجِبُ لَهُمَا عَلَی إِلْهَاماً، وَ اجْمَعْ لِی عِلْمَ ذَلِک کلِّهِ تَمَاماً، ثُمَّ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تُلْهِمُنِی مِنْهُ، وَ وَفِّقْنِی لِلنُّفُوذِ فِیمَا تُبَصِّرُنِی مِنْ عِلْمِهِ حَتَّی لَا یفُوتَنِی اسْتِعْمَالُ شَیءٍ عَلَّمْتَنِیهِ، وَ لَا تَثْقُلَ أَرْکانِی عَنِ الْحَفُوفِ فِیمَا أَلْهَمْتَنِیهِ.

ترجمه: خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و دانش آنچه از حقوق ایشان که بر من لازم است به من الهام کن و دانش تمام آن واجبات را بدون کم و زیاد برایم فراهم نما، آنگاه مرا به آنچه در این زمینه به من الهام کرده‌ای به کار گیر و توفیقم ده تا نسبت به آنچه به من بصیرت می‌دهی اقدام کنم تا به کار بستن چیزی از آنچه به من تعلیم داده‌ای از دستم نرود و ارکان بدنم از خدمتی که مرا به آن ملهم فرموده‌ای احساس گرانی ننماید.

4- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ کمَا شَرَّفْتَنَا بِهِ، وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، کمَا أَوْجَبْتَ لَنَا الْحَقَّ عَلَی الْخَلْقِ بِسَبَبِهِ.

ترجمه: خداوندا بر محمد و آلش درود فرست همان‌طور که ما را به وجودش سرافراز فرمودی و بر محمد و آلش درود فرست همان‌سان که به سبب آن حضرت، حقی از ما بر عهده مردم واجب نمودی.

5- اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَی وَ بِرِّی به هما أَقَرَّ لِعَینِی مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِی مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآنِ حَتَّی أُوثِرَ عَلَی هَوَای هَوَاهُمَا، وَ أُقَدِّمَ عَلَی رِضَای رِضَاهُمَا وَ أَسْتَکثِرَ بِرَّهُمَا بی‌وَ إِنْ قَلَّ، وَ أَسْتَقِلَّ بِرِّی به هما وَ إِنْ کثُرَ.

ترجمه: خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم، چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم و به هر دو، چون مادری مهربان نیکی نمایم و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذّت خواب در چشم خواب آلوده شیرین‌تر و برای سوز سینه‌ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک‌تر گردان تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدّم دارم و خوبی ایشان را در حق خود هرچند اندک باشد زیاد بینم و نیکویی خود را درباره ایشان گرچه بسیار باشد کم شمارم.

6- اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِی، وَ أَطِبْ لَهُمَا کلَامِی، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِیکتِی، وَ اعْطِفْ عَلَیهِمَا قَلْبِی، وَ صَیرْنِی به هما رَفِیقاً، وَ عَلَیهِمَا شَفِیقاً.

ترجمه: خداوندا صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان دلنشین فرما، و خویم را نسبت به آنان نرمی عنایت کن، و قلبم را بر هر دو مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوش رفتار و دلسوز قرار ده.

7- اللَّهُمَّ اشْکرْ لَهُمَا تَرْبِیتِی، وَ أَثِبْهُمَا عَلَی تَکرِمَتِی، وَ احْفَظْ لَهُمَا مَا حَفِظَاهُ مِنِّی فِی صِغَرِی.

ترجمه: خداوندا هر دو را به پاس تربیت من جزای نیکو ده و در مقابل آنکه مرا گرامی داشتند جزای خیر عطا فرما و هرچه را در کودکی نسبت به من منظور داشته‌اند؛ در حق ایشان منظور کن.

8- اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّی مِنْ أَذًی، أَوْ خَلَصَ إِلَیهِمَا عَنِّی مِنْ مَکرُوهٍ، أَوْ ضَاعَ قِبَلِی لَهُمَا مِنْ حَقٍّ فَاجْعَلْهُ حِطَّةً لِذُنُوبِهِمَا، وَ عُلُوّاً فِی دَرَجَاتِهِمَا، وَ زِیادَةً فِی حَسَنَاتِهِمَا، یا مُبَدِّلَ السَّیئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ.

ترجمه: خداوندا اگر از جانب من آزاری به آنان رسیده یا از من کار ناخوشایندی دیده‌اند یا حقی از آنان به وسیله من از بین رفته، همه را موجب پاک شدن آنان از گناهانشان و مایه رفعت مقامشان و افزونی حسناتشان قرار ده، ‌ای که بدی‌ها را به چندین برابر به خوبی تبدیل می‌نمایی.

9- اللَّهُمَّ وَ مَا تَعَدَّیا عَلَی فِیهِ مِنْ قَوْلٍ، أَوْ أَسْرَفَا عَلَی فِیهِ مِنْ فِعْلٍ، أَوْ ضَیعَاهُ لِی مِنْ حَقٍّ، أَوْ قَصَّرَا بی‌عَنْهُ مِنْ وَاجِبٍ فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُمَا، وَ جُدْتُ بِهِ عَلَیهِمَا وَ رَغِبْتُ إِلَیک فِی وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُمَا، فَإِنِّی لَا أَتَّهِمُهُمَا عَلَی نَفْسِی، وَ لَا أَسْتَبْطِئُهُمَا فِی بِرِّی، وَ لَا أَکرَهُ مَا تَوَلَّیاهُ مِنْ أَمْرِی یا رَبِّ.

ترجمه: الهی اگر در گفتار با من از اندازه بیرون رفته‌اند، یا در عملی نسبت به من زیاده‌روی نموده‌اند، یا حقی از من ضایع کرده‌اند، یا از وظیفه پدر و مادری در حق من کوتاهی نموده‌اند، حق خود را به آنان بخشیدم، و آن را برایشان نثار کردم و از تو می‌خواهم که وزر و وبال آن را از دوش آنان برداری، زیرا که من نسبت به خود آنان را در کوتاهی حق متهم نمی‌کنم و آنان را در مهربانی در حق خودم سهل انگار نمی‌دانم و از آنچه درباره‌ام انجام داده‌اند ناراضی نیستم‌ای پروردگار من؛

10- فَهُمَا أَوْجَبُ حَقّاً عَلَی، وَ أَقْدَمُ إِحْسَاناً إِلَی، وَ أَعْظَمُ مِنَّةً لَدَی مِنْ أَنْ أُقَاصَّهُمَا بِعَدْلٍ، أَوْ أُجَازِیهُمَا عَلَی مِثْلٍ، أَینَ إِذاً- یا إِلَهِی- طُولُ شُغْلِهِمَا به تربیتی! وَ أَینَ شِدَّةُ تَعَبِهِمَا فِی حِرَاسَتِی! وَ أَینَ إِقْتَارُهُمَا عَلَی أَنْفُسِهِمَا لِلتَّوْسِعَةِ عَلَی!

ترجمه: زیرا رعایت حق آنان بر من واجب‌تر و احساسشان نسبت به من دیرینه‌تر و منّتشان بر من بیشتر از آن است که از آنان از روی عدل تقاص بکشم یا نسبت به ایشان معامله به مثل کنم، الهی اگر چنین کنم پس روزگار مدیدی که در تربیت من سپری کرده‌اند و رنج‌های زیادی که در نگاهداری من تحمّل نموده‌اند و آن همه که بر خود تنگ گرفتند تا زندگی مرا گشایشی باشد چه می‌شود؟

11- هَیهَاتَ مَا یسْتَوْفِیانِ مِنِّی حَقَّهُمَا، وَ لَا أُدْرِک مَا یجِبُ عَلَی لَهُمَا، وَ لَا أَنَا بِقَاضٍ وَظِیفَةَ خِدْمَتِهِمَا، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِنِّی یا خَیرَ مَنِ اسْتُعِینَ بِهِ، وَ وَفِّقْنِی یا أَهْدَی مَنْ رُغِبَ إِلَیهِ، وَ لَا تَجْعَلْنِی فِی أَهْلِ الْعُقُوقِ لِلْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ یوْمَ تُجْزی کلُّ نَفْسٍ بِما کسَبَتْ وَ هُمْ لا یظْلَمُونَ.

ترجمه: بدون شک بعید است که بتوانند حق خود را از من دریافت دارند و من نمی‌توانم حقوقی را که بر عهده‌ام دارند تدارک نمایم و وظیفه خدمت آنان را بجای آورم، پس بر محمد و آلش درود فرست، وای بهترین کسی که از تو یاری جویند مرا یاری ده، وای راهنماینده ترکسی که به او روی آورده می‌شود مرا توفیق ده و در آن روز که همه بدون آنکه بر آنان ستم رود جزا می‌بینند مرا در زمره آنان که عاق پدر و مادرند قرار مده.

12-  اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ذُرِّیتِهِ، وَ اخْصُصْ أَبَوَی بِأَفْضَلِ مَا خَصَصْتَ بِهِ آبَاءَ عِبَادِک الْمُؤْمِنِینَ وَ أُمَّهَاتِهِمْ، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ترجمه: خداوندا بر محمد و آل او و نسل او درود فرست و پدر و مادرم را به بهترین چیزی که پدران و مادران بندگان با ایمانت را به آن مخصوص گرداندی مخصوص گردان، ‌ای مهربان‌ترین مهربانان.

13- اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِی ذِکرَهُمَا فِی أَدْبَارِ صَلَوَاتِی، وَ فِی إِنًی مِنْ آنَاءِ لَیلِی، وَ فِی کلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِی.

ترجمه: خداوندا یاد آنان را در پس نمازهایم و در هیچ وقتی از اوقات شبم و ساعتی از ساعات روزم از صفحه قلبم مزدای.

14- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اغْفِرْ لِی بِدُعَائِی لَهُمَا، وَ اغْفِرْ لَهُمَا بِبِرِّهِمَا بی‌مَغْفِرَةً حَتْماً، وَ ارْضَ عَنْهُمَا به شفاعتی لَهُمَا رِضًی عَزْماً، وَ بَلِّغْهُمَا بِالْکرَامَةِ مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ.

ترجمه: خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و مرا به برکات دعایی که برای آنان دارم بیامرز و آن دو را به سبب خوبی‌هایی که در حق من داشته‌اند مشمول غفران حتمی قرار ده و از آنان به شفاعت من از آنان به طور مسلّم خشنود شو و آنان را با کرامت به سر منزل سلامت برسان.

15- اللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُک لَهُمَا فَشَفِّعْهُمَا فِی، وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُک لِی فَشَفِّعْنِی فِیهِمَا حَتَّی نَجْتَمِعَ بِرَأْفَتِک فِی‌دار کرَامَتِک وَ مَحَلِّ مَغْفِرَتِک وَ رَحْمَتِک، إِنَّک ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ، وَ الْمَنِّ الْقَدِیمِ، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ.»

ترجمه: خداوندا اگر پدر و مادرم را پیش از من آمرزیده‌ای پس ایشان را شفیع من قرار ده و اگر مرا پیش از آنان مورد آمرزش قرار داده‌ای پس مرا شفیع ایشان کن، تا در پرتو مهربانی‌ات در سرای کرامت و جایگاه مغفرت و رحمتت گرد آییم؛ زیرا که تو صاحب فضل بزرگ و نعمت قدیمی و تو مهربان‌ترین مهربانانی.

مطالب مرتبط:

چاپ مفاتیح برای اموات

تاثیر خواندن آیه الکرسی برای اموات

به فرموده حضرت محمد (ص) بهترین دعا برای اموات خوانده سوره آیه الکرسی است. رسول خدا در اینباره فرموده‌اند «هرگاه مؤمنی آیه الکرسی را بخواند و ثواب آن را هدیه اهل قبور کند خداوند ثواب آن را به اموات مؤمنین می‌دهد. اما برای کسی که آیه الکرسی را خوانده است؛ مقام و مرتبه هفتاد پیامبر عطاء می‌کند و در مقابل هر حرفی از آیه الکرسی ملکی را می‌گمارد که تا روز قیامت به نیابت از او خداوند را تسبیح و تقدیس کنند».

هیچ شکی نیست که انجام برخی از اعمال و خواندن برخی دعاها و آیات قرآن برای مردگان پاداش معنوی بیشتری به همراه دارد. اگر می‌خواهید با خواندن بهترین دعا برای اموات خود مایه آرامش روح آنها در آخرت باشید؛ خواندن سوره‌‌هایی مانند احزاب، یس، تبارک، حمد، آیه الکرسی، صافات و هفت بار انا انزلناه توصیه می‌‌شود.

بهترین دعا برای اموات 1

دیدگاهی در مورد “بهترین دعا برای اموات

  1. حسین گفت:

    خدا اموات همه را بیامرزد اگر قابل میدونید برای پدر من هم جانباز بوده چهار روزه شهید شده براش دغا کنید من حقمو حلاش کردم ایشااله منو حلا ل کنه و گره های زندگیمو خودش برام باز کنه

  2. علی گفت:

    برای همه آدم های تنهای دنیا هم دعا بفرمایید ، منم اگر بمیرم کسی برایم فاتحه ای نمی فرستد. کاش جای بود که آدم های تنها کنار هم جمع می شدند که دیگر تنها نباشند.

  3. دنیا گفت:

    خدابه همه بازماندگان صبرو آرامش به قلبشون عطاکنه وبرای پدرعزیزمنم که به تازگی درگذشته صلوات بفرستید ممنون میشم
    خداهمه اموات رو مورد رحمت الهی قراربده
    آمین

  4. صدیق گفت:

    خدا همه امواتتون رو مورد رحمت خود قرار دهد امین

  5. امیر محمد صدیقی گفت:

    سلام علیکم
    چند وقت پیش خوابی دیدم که برخی از مردگان آشنا و تا آشنا از من خواستند برایشان فاتحه بفرستم. لطفاً شما هم کمک کنید و صلوات یافاتحه ای بفرستید. اجرتون با امام حسین

  6. بشیر کردی گفت:

    باسلام. برای شادی روح مادر نازنینم که تمام عمر خود را صرف اهل بیت کرد صلوات و فاتحه ای ختم کنید. با تشکر فراوان

  7. زهرا گفت:

    برای خاله ی من هم صلوات ختم کنید

  8. امین گفت:

    خداوند رحمت کنه اموات رفتگان رو.برای شادی روح پدر منم دعا بخونین ممنون.

    1. پ ز گفت:

      برای شادی روح همسرم و همه رفتگان دعا کنید

    2. مهدیه گفت:

      ممنون از دعا خوبتون 🙏❤️

  9. ویدا گفت:

    واقعآ مطالب عالی بود روح پاک همه ای عزیزان از دست رفته شاد و قرین رحمت الهی آن شاالله برای پدر و مادر و خواهر منم یه صلوات بفرستید ممنون. از همه ای شما عزیزان

    1. ناشناس گفت:

      ممنون از مطالب خوبتون ، ممنون میشم برای پدرم و برادر عزیزم حداقل یک صلوات محبت کنید خداوند تمام اموات رو بیامرزد انشاا..‌🙏🌹

  10. ناشناس گفت:

    سلام لطف کنید برای اموات ما هم یک صلوات بفرستید.

  11. م گفت:

    سلام خدارحمت کنه تمام رفتگان خاک برای دختر تازه فوت شده منم دعا کنید فقط ۱۷سال داشت

    1. ناشناس گفت:

      روحش شاد و قرین رحمت الهی آن شاالله

  12. معصومه گفت:

    ممنون از مطالبتون من هم استفاده کردم
    لطفا برا پدر مرحوم و تازه درگذشته منم یه صلوات بفرستین اجرتون با خدا

  13. علی گفت:

    برای روح جمیع رفتگان مخصوصا پدربزرگ عزیزم صلواتی ختم کنید

  14. شکوفه گفت:

    اجرکم عندالله

  15. محمدرضامحمدی گفت:

    خیلی عالی بود.برای پدرمرحومم دعاخاندم ممنون

    1. ناشناس گفت:

      خدا رحمتش کنه روحش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *