مذهبی

مناجات برای رفتگان و فواید آن

مناجات برای رفتگان و فواید آن 1

بهترین راه برای خشنود کردن اموات، زیارت قبور آنها و خواندن آیات قرآن و نماز است. مناجات برای رفتگان ارزش معنوی زیادی دارد و باعث آرامش روح آنها در عالم برزخ می‌شود. در دین اسلام یادبود برای اموات بسیار سفارش شده است؛ زیرا مردگان فرصتی برای انجام کارهای نیک ندارند و امیدشان به اعمال زندگان است.

دعا و خیرات برای اموات باعث خیر و برکت در زندگی زندگان نیز می‌شود. امام صادق علیه السلام درباره ارزش معنوی دعا برای اموات در احوال زندگان فرموده‌اند « ثواب اعمال خیر، برای کسی که برای مردگان انجام می‌دهد، برای او و برای آن مرده، هر دو نوشته می‌شود». درباره مناجات برای رفتگان و ارزش آن برای آرامش روح اموات در ادامه مطلب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خواندن کدام سوره‌های قرآن برای اموات بهتر است؟

یکی از مسائلی که در هنگام دعا برای اموات در مورد آن بسیار سوال پرسیده می‌شود؛ این است که خواندن کدام سوره‌های قرآن برای درگذشتگان ثواب بیشتری دارد. خواندن تمام آیات قرآن برای اموات همراه با ثواب و ارزش معنوی است. با این حال در برخی از روایات و کتب دینی دیده می‌شود که به خواندن سوره‌هایی مانند صافات، اعراف، یس، الرحمن، تبارک، احزاب و آیه الکرسی بسیار تاکید شده است.

یک نکته مهم در رابطه با تلاوت آیات قرآن برای اموات و هدیه کردن ثواب آن به روح مردگان وجود دارد؛ اینکه بهتر است با تلاوت خوانده شود و عجله کردن در قرائت آن کراهت دارد. با این حال برای بهره‌مندی بیشتر از آثار تلاوت آیه‌های قرآن بهتر است که آداب خواندن قرآن را بیاموزید.

رفتن به مزار مردگان و خواندن سوره قدر بسیار ثواب دارد. امام رضا علیه السلام در این مورد فرموده‌اند « هر مومنی که قبر مؤمن دیگری را زیارت کند و بر مزار او هفت مرتبه سوره مبارکه «قدر» بخواند، خداوند هر دو را می‌آمرزد».

مناجات برای رفتگان

بهترین زمان مناجات برای رفتگان

دعا و خیرات برای اموات در هر زمانی مفید است. با این حال در برخی از زمان‌ها ارزش معنوی کارهای نیک شما بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال دعا کردن برای اموات در شب جمعه و صبح روز جمعه بسیار پسندیده است.

در فرهنگ ما شیعیان از قدیم الایام مرسوم است که در روزهای جمعه به مزار مردگان خود برویم و با خواندن فاتحه و دیگر سوره‌های قرآن برای روح آنها طلب آمرزش و مغفرت کنیم. در رابطه با ثواب زیارت درگذشتگان در روز جمعه از امام باقر (ع) نقل شده است که « مردگان را در روز جمعه زيارت كنيد، زيرا مى‏‌دانند چه كسى به زيارت ايشان رفته است و از اين ‏رو شاد می‏‌شوند».

بعد از مرگ ارتباط انسان‌ها با دنیای مادی قطع می‌شود؛ به همین خاطر روح درگذشتگان در انتظار دعای زندگان است. بهترین فرصت مناجات برای رفتگان بعد از نمازهای فرضیه و در ماه‌ها و روزهای خاص مانند ماه مبارک رمضان است. زیرا دعا کردن  در این ایام بیشتر مورد اجابت خداوند متعال قرار می‌گیرد. همچنین تاکید شده است که در مکان‌های زیارتی و اماکن متبرکه از خواندن دعا و نماز برای اموات نیز غافل نشوید.

آیا دعا برای اموات باعث گشایش احوال آنها در دنیای آخرت می‌شود؟

مناجات برای رفتگان تنها کاری است که می‌توانیم بعد از مرگ افراد برای آنها انجام دهیم. انجام هرگونه عمل خیری هر چند کوچک باعث تغییر وضعیت مردگان در دنیای برزخ می‌شود.

در مورد اینکه آیا انجام کارهای نیک مانند خمس، زکات، حج، صدقه، روزه، نماز و خیرات و هدیه آن به روح مردگان در احوال آنها (مردگان) در قیامت تاثیر دارد و باعث آمرزش گناهان آنها می‌شود یا نه؛ می‌توان به حدیث امام صادق علیه السلام اشاره کرده که فرموده‌اند « ثوابی که پس ازمرگ به انسان می‌رسد سه چیز است:

  1. صدقه جاریه.
  2. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می‌کرد و به گونه‌ای بوده که الگو برای دیگران می‌شد.
  3. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند، و موجبات آمرزش پدر را فراهم سازد».

اگر می‌خواهید با مناجات برای رفتگان باعث آرامش و شادی روح درگذشتگان خود شوید، توصیه می‌کنیم به زیارت اهل بیت بروید و ثواب آن را به روح آنها (اموات) هدیه کنید. زیرا زیارت اهل بیت باعث آمرزش گناهان می‌شود.  

مطالب مرتبط : 

قیمت مفاتیح رنگی

مناجات برای رفتگان و فواید آن 2

دعا و مناجات برای روح والدین

احترام و توجه به والدین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ تا حدی که در قرآن کریم از احترام و نیکی به والدین در کنار اطاعت از خدا یاد شده است. احترام به پدر و مادر باعث افزایش خیر و برکت در زندگی فرزندان می‌شود. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که چرا اینقدر در روایات و احادیث به دعا و مناجات برای روح پدر و مادر تاکید شده است.

اگر پدر و مادر خود را از دست داده‌اید و به دنبال راهی برای خشنودی روح آنها هستید؛ بهترین کار خیرات کردن و خواندن نماز و هدیه ثواب آن به روح آنها (والدین) است. امام رضا علیه السلام درباره دعا برای روح والدین و به دست آوردن رضایت آنها فرموده‌اند « هر کس این آیات را بخواند و ثواب آن را به روح والدین اهداء نماید دیگر حقی برای آنها در گردن پسر و فرزند نمی‌ماند و آن آیات، دو آیه آخر سوره الجاثیه (آیه 36 و 37) است».

بهترین عملی که زندگان می‌توانند در حق مردگان خود به خصوص روح والدین‌شان انجام دهند، ادای نماز و روزه قضا شده آنها است. چنانچه می‌خواهید روح پدر و مادرتان در عالم برزخ آرامش داشته باشد و از شما راضی باشند، اگر حق واجبی دارند آن را ادا کنید و در حد توان خود برای آنها خیرات کنید. مطمئن باشید مناجات برای رفتگان باعث وارد شدن خیر و برکت به زندگی شما شده و از بسیاری از مشکلات‌تان گره‌گشایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *