مذهبی

بهترین ذکرها برای اموات و تاثیر آن بر درگذشتگان

بهترین ذکر برای اموات

در فرهنگ دینی ما مسلمان‌ها، دعا کردن برای اموات بسیار پسندیده است. هیچ جای شکی نیست که طلب آمرزش و مغفرت از پروردگار برای مردگان بهترین هدیه برای آنها است. دعا کردن و ذکر گفتن برای درگذشتگان بسیار ثواب دارد. بهترین ذکر برای اموات، سبب آمرزش گناهان آنها (مردگان) و حتی موجب گشایش در زندگی زنده‌ها می‌شود. در روایات و سخنان ائمه اطهار علیه ‌السلام برای خواندن برخی از دعاها و اذکار فضیلت‌های زیادی ذکر شده است. اگر می‌خواهید با خواندن بهترین دعاها و اذکار و هدیه کردن ثواب آن به روح مردگان خود باعث خوشحالی آنها شوید؛ در ادامه مطلب در مورد بهترین ذکر برای اموات و تاثیر آن در احوال درگذشتگان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بهترین ذکر برای اموات

قرائت قرآن و سوره فاتحه

یکی از اعمال مستحبی که زندگان می‌توانند در حق مردگان خود انجام دهند، قرائت قرآن برای شادی روح آنها است. در برخی از روایات بیان شده است که اموات در عالم برزخ منتظر هدایا و کارهای نیک نزدیکان و اطرافیان خود هستند. خواندن آیات قرآن و سوره فاتحه می‌تواند یکی از بهترین کارهای نیک باشد که ثواب آن موجب آرامش و شادی روح مردگان می‌شود. بهترین ذکر برای اموات با توجه به بسیاری از روایات می‌تواند خواندن سوره‌هایی از قرآن مانند اعراف، آیه الکرسی، یس، صافات و احزاب باشد.

قرائت قرآن و سوره فاتحه از راه دور برای مردگان همراه با فواید زیادی است. با این حال رفتن به قبور مرده‌ها و خواندن سوره فاتحه و آیات قرآن بیشتر باعث شادی و آرامش آنها می‌شود. زیرا اموات از حضور زندگان بر قبورشان آگاه می‌شوند و با آنها انس می‌گیرند. درباره آثار و فواید خواندن آیات قرآن برای مردگان روایات متعددی از امام معصوم بیان شده است، در زیر به برخی از آن روایات اشاره می‌کنیم.

از امام رضا علیه السلام روایت شده است که «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می‌آمرزد».

امام صادق علیه السلام فرموده‌اند « آن هنگام که مرده را در قبر گذاشتید و طرف راست صورتش را بر خاک نهادید، سوره‌های حمد، فلق، ناس، توحید و آیت الکرسی بخوانید».

مرحوم شیخ عباس قمی از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که «میت شاد و مسرور مى‌شود و گشایش پیدا مى‌کند به دعا و استغفارى که براى او مى‌کنند؛ چنانچه زنده شاد مى‌شود به هدیه که براى او مى‌برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى‌شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى‌شود».

پیامبر (ص) در رابطه با اهمیت دعا برای اموات فرموده‌اند «دعاى زندگان به صورت کوه‌هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى‌گردد».

آیه ‌الکرسی و فضیلت آن برای اموات

آیه الکرسی جزء آیه‌های مشهور قرآن است که برای قرائت آن فواید بی‌شماری ذکر شده است. اگر می‌خواهید با خواندن بهترین ذکر برای اموات موجب تغییر وضعیت آنها در آخرت شوید، قرائت آیه الکرسی و هدیه آن به اهل قبرستان ثواب زیادی به همراه دارد.  

پیامبر صلی الله علیه و آله در رابطه با خواندن ثواب آیه الکرسی برای مردگان فرموده‌اند «کسی که آیت الکرسی را بخواند و ثواب آن را نثار اهل قبور نماید خداوند در قبر هر مرده‌ای از مشرق تا مغرب چهل نور (الهی) را داخل می‌فرماید و به قبرهای آن مرده ها وسعت می‌دهد و درجات آنها را بلند می‌فرماید و به خواننده آیت الکرسی ثواب شصت هزار پیغمبر کرامت می‌فرماید و از هر حرفی فرشته‌ای می‌آفریند که برای او تا روز قیامت تسبیح نماید».

در تایید فضیلت فراوان قرائت آیه الکرسی برای مردگان می‌توان به حدیث دیگری از امام رضا علیه السلام اشاره کرد « کسی که برای دفن میت وارد قبر می شود سوره های حمد و فلق و ناس و آیت الکرسی را بخواند».

امام باقر علیه السلام فرموده‌اند « هرکس عبورش به قبرستان افتاد و یازده مرتبه مرتبه سوره ی توحید را بخواند، خداوند به عدد مردگان به او ثواب دهد و دستور است سوره ی حمد و آیه الکرسی و حمد و فلق و ناس هر یک را سه بار بخواند و سوره‌ی قدر را هفت را و سوره‌ی ملک را یک بار بخواند که این عمل میت را از عذاب خلاص می‌کند».

یادبود برای اموات

 

 

مطالب مرتبط:

کتاب دعا برای اموات

ثواب صلوات فرستادن برای اموات

فرستادن صلوات هم می‌تواند در شمار بهترین ذکر برای اموات قرار بگیرد. در برخی از روایات ذکر شده است که فرستادن صلوات برای درگذشتگان می‌تواند باعث کم شدن عذاب آنها در آخرت شود. اگر مایل هستید با انجام کارهای نیک خود و نثار هدیه آن به روح اموات باعث پاک شدن بخشی از گناهان آنها شوید، بهتر است در ختم قرآن برای اموات و ذکر صلوات برای مردگان مداومت کنید.

مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدین درباره فضیلت صلوات برای اموات فرموده‌اند « ذکر صلوات برای اموات خیلی خاصیت دارد. گاهی من برای اموات صلوات را هدیه می‌‌کنم و اثرات عجیبی هم دیدم. خواب دیدم فردی به چند نوع عذاب گرفتار است، مقداری صلوات برایش هدیه کردم دوباره در خواب دیدم، الحمدلله صلوات‌ها او را نجات داده‌اند. کسی می‌‌گفت: مادرم چند‌سال قبل مرده بود، یک شب خوابش را دیدم گفت :پسرم! هیچ‌چیزی مثل صلوات روح مرا شاد نمی‌کند؛ بهترین هدیه که به من می ‌‌دهی، این ذکر است».

در رابطه با فرستادن صلوات برای اموات و هدیه ثواب آن به روح مردگان یک نکته اساسی وجود دارد. اینکه فرستادن یک صلوات و هدیه کردن ثواب آن به روح همه اموات دارای ارزش معنوی زیادی است. شاید با خود فکر کنید که فرستادن یک صلوات برای همه مردگان، کفایت نمی‌کند. در حالی که همان یک عدد صلوات اثر باطنی و ثواب بسیاری به همراه دارد و می‌تواند باعث خوشحالی همه درگذشتگان شود. با این حال هر چه بیشتر صلوات بفرستید؛ ثواب آن بیشتر خواهد بود و تاثیر بیشتری در تغییر وضعیت مردگان در دنیای آخرت دارد.

کلام آخر

با توجه به مطالب می‌توان گفت که خواندن اذکار و دعاها برای مردگان، باعث بخشش گناهان آنها و آرامش روحشان در عالم برزخ می‌شود. با توجه به اینکه دست اموات از این دنیا کوتاه است و فرصتی برای جبران گناهان خود ندارند، توصیه می‌کنیم با قرائت بهترین ذکر برای اموات، خیرات کردن و انجام دیگر کارهای نیک از خداوند متعال برای آنها آمرزش و تخفیف عذاب آخرت را درخواست کنید. مطمئن باشید، تاثیر یادبود برای اموات شامل حال شما (زندگان) نیز خواهد شد.

دیدگاهی در مورد “بهترین ذکرها برای اموات و تاثیر آن بر درگذشتگان

  1. راضیه گفت:

    سلام سپاس گذار میشم برای سینا درویشی یک فاتحه بخونید

  2. امیر گفت:

    با سلام و احترام خدمت دوستان گل خدا رحمت کنه پدران و مادران آسمانی را تورو خدا یک فاتحه هم برا پدر مرحوم من اکبر آقا بخونید خدا تمام پدران و مادران شما را بیامرزه نور ب قبرشون بباره

  3. امید بقایی گفت:

    سلام
    داغ سختی از دست دادن مادر
    مادرم ۲۰روز به رحمت خدا رفته ممنون میشم
    برای شادی روح تمام مادران فاتحه بخوانید

    1. heliapub گفت:

      سلام خدا رحمت کنه

  4. امید گفت:

    باعرض سلام
    خدارحمت کند اسیران خاک رو
    مادر من هم برحمت خدارفته
    لطفا برای مادرم و همه مادران ایران فاتحه و
    صلوات بفرستید
    ممنون

    1. heliapub گفت:

      سلام خدا رحمت کنه

    2. مینا گفت:

      برادر من ۳۰سالش بوده چندروزه فوت کرده پدر مادر هم نداریم برای شادی روحش صلوات بفریتید

  5. ناشناس گفت:

    منپسرم فوت شده جوانم بود براش فاطحه بخونید ممنون خدا رفتگانروروح همه شاد کنه

    1. heliapub گفت:

      خدا رحمت کنه

  6. ناشناس گفت:

    سلام بر همه عزیزان چقدر غم بی پدر ومادری خسته روح همگیشان شاد برای شاد روحشان یک ایه المرسی بخونیم

    1. محمد گفت:

      اللهم صل علی محمد وال محمد

  7. ش گفت:

    دلتنگ مادرمم تازه دوماهه فوت شده. خیلی مادر خوبی بود . برای رفتگان همه فاتحه خوندم. برای شادی روح مادرم یه حمدو توحید و صلوات بفرستید ممنون میشم.مامان کجایی . بی.مادری خیلی سخته😭😭😭😭😭😭

    1. heliapub گفت:

      خدا رحمت کنه

      1. سارا گفت:

        خواهرم 4 ماهه فوت شد فقط 37 سال سن داشت به شدت دلتنگشم می خوام یه بار دیگه ببینمش و بغلش کنم. برای شادی روح خواهرم دعا کنید من برای شادی روح پدر و مادرتون فاتحه خوندم

        1. heliapub گفت:

          خدا رحمتشون کنه

        2. ناشناس گفت:

          خدارحمتشون کنه😭من خواهرم۲۳سالش بود فوت کرد😭الان ۸ماهه صداشونشنیدم دل برای نگاهش به شده تنگه

      2. سامان گفت:

        با سلام
        دوستان هروقت سرخاک می‌روید بالا سر مرده هفت مرتبه سوره قدر بخوابند خیلی ثواب دارد و روح مرده را شاد می‌کند وهمچنین آیت الکرسی هم بخوابند برای شاد روح مرده.

    2. ناشناس گفت:

      عزیزم خدا روحش رو شاد کنه منم مامانم تازه فوت کرد

    3. ناشناس گفت:

      خدا رحمتش کنه نور ب قبرش بباره

    4. زهرا گفت:

      حس شما خیلی درک می کنم من یک دختر ۱۲ ساله ام که مادربزرگم و پدربزرگم رو از دست دادم پشت سر هم

    5. ناشناس گفت:

      سلام خیلی سخته جگرسوزه

    6. ناشناس گفت:

      خدا رحمت کنه

  8. خانم امیدی گفت:

    پسرم محمد ۱۸سالش نشده بود تازه به رحمت خدا رفته براش ۳ تاصلوات یه حمد توحید بخوانید خدا همه اسیران خاک رحمت کنه

    1. heliapub گفت:

      خدا رحمت کنه

  9. ناشناس گفت:

    پدر من هم فوت شده لعنت به این کرونا

    1. heliapub گفت:

      خدا رحمت کنه

      1. ح گفت:

        پدرم یک ماهه ک اسیر خاک شده آگه امکان داره براش فاتحه بعرستید

        1. heliapub گفت:

          خدا رحمت کنه

        2. ناشناس گفت:

          خدا پدرتون ورحمت کنه واقعا غم بزرگیه چون منم تازه پدرمو ازدست دادم برای شادی روح همه پدرهای اسمانی صلوات

    2. قاسمی گفت:

      پدر منم ده روزه فوت شده. لعنت به سرطان و تحریم دارو. براش فاتحه و صلوات بفرستید . پدرم خیلی خوب بود. پشتیبان و حامی کل فامیل بود.تا عمق وجودم از نبودنش میسوزه. الهم صل علی محمد و آل محمد

      1. heliapub گفت:

        خدا رحمت کنه

      2. عبدی گفت:

        خدا رحمت کنه پدر عزیزتون و همه اموات امت محمد(ص) منم تازه مادر عزیزم رو از دست دادم برای شادی روح پدرتون فاتحه خوندم روحشون شاد

  10. ناشناس گفت:

    سلام مادر‌عزیز‌28شهریور‌به‌رحمت‌خدا‌رفته‌هدیه‌بهروح‌مادرم‌وهمه‌ی‌اموا‌صلوات

  11. راحله گفت:

    سلام مادرم به تازگی به رحمت خدا رفته خیلی دلتنگشم لطفا براش فاتحه همراه با صلوات ختم کنید ممنونم

  12. عظیمه گفت:

    برای شادی روح پدر مهربانم صلواتی بفرستید ۲۹ شهریور به رحمت خدا رفت لعنت به کرونا

    1. heliapub گفت:

      خدا رحمت کنه

  13. ناشنلس گفت:

    پدرم تازه فوت شده لطفا براش صلوات بفرستید خیلی عذاب میکشم نمیدونم آخرتش چطوره لطفا براش طلب مغفرت کنید

    1. heliapub گفت:

      بله حتما
      خدا رحمت کنه

      1. بنده خدا گفت:

        مادرم ۲۹ شهریور از دنیا رفت. خیلی جوون بود و مهربون.از ترس کرونا دکتر نرفت به خاطر مشکلش. لعنت ب کرونا. ۵۳ ساله بود. دوستان گرامی برای شادییشون ممنون میشم یه حمد و توحید و سه تا صلوات بفرستید. اجر شما با خدا

        1. heliapub گفت:

          خدا رحمت کنه

        2. ناشناس گفت:

          سلام مادر منم بخاطر کرونا فوت شدن خدا همه رفتگان را رحمت کنه.

          1. heliapub گفت:

            خدا رحمت کنه

    2. ناشناس گفت:

      انشاءالله با امیرالمومنین محشور بشن

    3. ناشناس گفت:

      سلام پدرمنم فوت شده خیلی دلتنگش هستم خدارحمت کند همه اموات را .صلوات

      1. heliapub گفت:

        خدا رحمت کنه

      2. شیرین گفت:

        خدا رحمت کنه پدر عزیزتون و همه اموات امت محمد(ص) منم تازه مادر عزیزم رو از دست دادم برای شادی روح پدرتون فاتحه خوندم روحشون شاد

  14. آوا گفت:

    سلام خدا بیامرزدش روحش شاد خیلی خوب درکت میکنم مامان منم ۳۱ مرداد ۱۴۰۰به رحمت خدا رفتن

    1. محمد گفت:

      آیا ثواب ذکر یا خیرات و صدقات را فقط به مومنین از دنیا رفته میشه هدیه کرد؟ ایا میشه به سایر مردگان که بدکار یا ظالم هح هدیه کرد،؟

      1. heliapub گفت:

        اهدا کردن که مشکلی نداره ولی اینکه واقعا در سرنوشتشون تاثیر میذاره یا نه باید از کارشناسان دینی پرسید

    2. ناشناس گفت:

      خدارحمی کنه

      1. راحله گفت:

        سلام مادرم به تازگی به رحمت خدا رفته خیلی دلتنگشم لطفا براش فاتحه همراه با صلوات ختم کنید ممنونم

    3. ناشناس گفت:

      سلام پدر من هم ۱۳ شهریور فوت کرده براش صلوات بفرستید چون من هم غم دیده ام

      1. heliapub گفت:

        خدا رحمت کنه

    4. ناشناس گفت:

      پدر و مادرم من نیز هردو فوت کرده اند دلم برایشان تنگ شده چرا و مادر عادل خوب بودند مادرم همیشه میگوید جایم خیلی خوب است اما پدرم به تازگی فوت کرده لطفا برایشان صلوات بفرستید

    5. نام مادرم ربابه بود خدا رحمتش گنه گفت:

      لطفا یه صلوات برای مادر من بفرستین. ممنون

      1. heliapub گفت:

        خدا رحمت کنه
        اللهم صل علی محمد وآل محمد

  15. ناشناس گفت:

    سلام مادر من الان بیست روزه از دنیا رفته لطفا برای شادی روحش حمد یا صلوات بفرسین لعنت بر کرونا خدا همه اموات را بیامرزه😭😭😭😭😭😭😭

    1. heliapub گفت:

      سلام خدا رحمت کنه

  16. فاطمه گفت:

    سلام پسر ۱۷ ساله ام به قصد ترساندن من دست به خودکشی زد و متاسفانه دیر رسیدم و فوت شد آیا خدا او را میبخشد چون قصد خودکشی نداشت.آیا صلوات خیرات قرآن استغفارمن به او کمک میکند

    1. heliapub گفت:

      با سلام
      لطفا اینگونه سوالات را از دفتر مراجع تقلید بپرسید تا دقیقتر راهنماییتان کنند. با این حال اطمینان داشته باشید که خداوند بسیار بخشنده و مهربان است.

    2. ناشناس گفت:

      خداوند بیش از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم مهربان هست.خدا رحمتش کنه

  17. سهیلا گفت:

    نکته های بسیارخوب وجالبی بودخداخیرتان بدهد

    1. heliapub گفت:

      خوشحالیم که مفید واقع شده

    2. راحله گفت:

      سلام مادرم به تازگی به رحمت خدا رفته خیلی دلتنگشم لطفا براش فاتحه همراه با صلوات ختم کنید ممنونم

    3. ناشناس گفت:

      سلام منم پسرم داماد بود فوت شدن خیلی دلم تنگ شده براش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *