آموزش

كاغذ مورد استفاده در كتاب نفیس، سالنامه و سررسيد

کاغذ کتاب نفیس

يكي از پرسشهاي رايج خريداران كتاب اين است كه كاغذ مورد استفاده در کتاب نفیس، سالنامه و سررسید چيست. در زير به انواع كاغذهايي كه ميتواند در كتاب، سالنامه و سررسيد مورد استفاده قرار گيرد اشاره ميشود.

کاغذ تحریر

آن چه در ایران به نام کاغذ تحریر شناخته می شود در طبقه بندی بین المللی کاغذها کاغذ تحریر و چاپ writing and printing paper نامیده میشود و انواع مختلف دارد . این کاغذ به دو صورت پوشش دار یا اندوده شده (Coated) و بدون پوشش یا اندود نشده (Uncoated) عرضه می شود. آنچه در ایران کاغذ تحریر نامیده میشود معمولا بدون پوشش است و به گونه ای است که میتوان با جوهر روی هر دو طرف آن نوشت بدون این که مرکب به سمت دیگر کاغذ نفوذ کرده و یا نشت کند.

این نوع کاغذ در گراماژهای ۵۰، ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰، ۷۵، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰ گرم در متر مربع (GSM) ارائه می شود.

كاغذ مورد استفاده در كتاب نفیس، سالنامه و سررسيد 1

  • موارد مصرف کاغذ تحریر:

موارد مصرف این نوع از کاغذ در صنایع چاپ و تحریر است. برای چاپ انواع کتاب، مجله و سررسیدازاین نوع کاغذ استفاده می شود.همچنین تمام کاغذهای کپی که برای پرینت توسط پرینتر استفاده می شود ، از این نوع است.

كاغذ گلاسه

کاغذ چاپ دارای پوشش دورو با کیفیت بالا و کمی سنگین و با سطحی صاف و هموار را کاغذ گلاسه می نامند. تکثیر تصاویر تک رنگ و چند رنگ با کیفیت خوب نیاز به کاغذی دارد که سطح آن یکدست و صاف باشد و بصورت یکنواخت جوهر جذب سطح آن شود . کاغذ گلاسه در این مورد مناسبترین می باشد.

کاغذ گلاسه در گراماژهای ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۳، ۱۱۸، ۱۳۵، ۱۴۸، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۵۰ گرم در متر مربع (GSM) ارائه می شود.

كاغذ مورد استفاده در كتاب نفیس، سالنامه و سررسيد 2

  • موارد مصرف کاغذ و مقوای گلاسه:

انواع مجله و جلد آن ، کارت ویزیت از مصارف اصلی کاغذ و مقوای گلاسه هستند. این نوع کاغذ به طور ویژه در چاپخانه ها و انتشاراتی ها کاربرد دارد. کاغذ گلاسه به دو صورت مات و براق و همچنین یک رو و دو رو ارائه می شود.

 

كاغذ معطر

كاغذ معطر نوعي ديگر از كاغذ است كه اخيرا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. نقش و نگار و برجستگيهاي اين نوع كاغذ زيباي خاصي به آن بخشيده است. ضمن اينكه عطر دل‌انگيز آن وقتي كتاب باز مي‌شود موجب حس خوشايندي در فرد مي‌شود. از اين نوع كاغذ در گراماژ 100 گرم در متر مربع (GSM) و با طرح‌هايي متفاوت در بازار ايران موجود است.

کاغذ عطری

  • موارد مصرف كاغذ معطر

انوع كتابهاي نفيس نظير قرآن كريم، ديوان حافظ، رباعيات خيام و غيره از مصارف اصلي اين نوع كاغذ است.

برای آشنایی بیشتر با مشخصات یک کتاب نفیس این مقاله را مطالعه بفرمایید.

منابع: مهیار پرینت و سبا تتیس

برای راهنمایی بیشتر در مورد کاغذها، میتوانید در قسمت دیدگاه ها آنرا مطرح کنید تا پاسخ شما داده شود.

دیدگاهی در مورد “كاغذ مورد استفاده در كتاب نفیس، سالنامه و سررسيد

  1. حمیدرضا گفت:

    با سلام
    میخاستم بدونم که کتابهای که شما چاپ میکنید از چه کاغذی استفاده میشه؟

    1. heliapub گفت:

      با درود
      اکثر کتابهای ما کاغذ گلاسه هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *