آموزش

انواع روكش در سالنامه و كتابهاي نفيس

روکش کتابهای نفیس

هنگامی که تصمیم به خرید کتاب برای هدایای تبلیغاتی میگیریم، یکی از مواردی که برای خریدار دارای اهمیت است روكش در سالنامه و كتابهاي نفيس است. اینکه چه نوع روکشی را انتخاب کنیم که هم از کیفیت خوبی برخوردار باشد و هم زیبا باشد، نیاز به این دارد که ما با انواع آنها آشنا باشیم.

جلد گالينگور

گالینگور یک لایه کاغذی است که بر روی آن پی وی سی لمینت میشود و ضخامت آن نسبت به چرم و ترمو نازک تر میباشد.

گالینگور از نظر رنگبندی و طرح تنوع زیادی دارد و به دلیل سازگاری با انواع چسب , در تولید جلد سررسید و كتاب مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی گالینگور با کیفیت دارای سطحی لطیف تر بوده و ضخامت آن بیشتر است. گالینگور بی کیفیت پس از مدتی از محل‌هايی مانند لبه و محل باز و بسته شدن جلد دچار پارگی و زدگی می شود.

کلیه روش های داغی، پلاک، طلاکوب و نقره کوب، چاپ سیلک و چاپ فلت بد بر روی گالینگور قابل استفاده است اما جلد گالینگور را نمی‌توان لیزر کرد.

روکش گالینگور

جلد ترمو:

چرم ترمو نوع با كيفيت تر چرم مصنوعی است که ظاهری لطیف تر و زیباتر دارد و هنگامی که داغکوبی روی آن انجام می شود این نوع چرم ترمو کمی سوخته و تغییر رنگ می دهد که نمایشی بسیار زیبا و پر جلوه به آرم و یا نوشته داغی شده می بخشد . نمایی تقریباً شبیه به هنر سوخت است که از هنرهای کهن ایرانی است. از این رو این نوع چرم ترمو محبوبیت عام یافته و برای جلد قرآن، کتب نفیس، سررسید و سالنامه مورد استفاده بسیار قرار می گیرد. توجه فرمایید که چرم های ترمو معمولی فاقد این حالت سوختگی و برگرداندن رنگ هستند و مقبولیت بسیار چرم ترمو به دلیل همین تفاوت است.

 لذا متداول ترین روش حک لوگو روی آن نیز داغی می باشد كه وجه تمايز اصلي ترمو نسبت به چرم مصنوعي است. گرچه کلیه روش های حک لوگو نظير ليزر، پلاك، طلاكوب و نقره كوب، چاپ سيلك و چاپ فلت بد  برای ترمو نیز قابل استفاده است.

جلد ترمو

جلد سلفون:

در جلدهای سلفونی شما میتوانید تمامی موارد دلخواه خود را به صورت 4 رنگ بر روی کاغذ گلاسه 150 گرمی چاپ کنید. بعد از مرحله چاپ یک لایه سلفون بر روی آن اضافه میشود که باعث استحکام بیشتر کاغذ میشود تا دچار پارگی و زدگی نشود. استفاده از خدمات تکمیلی مانند طلا کوب،uv موضعی و سلفون های مختلف به شکیل تر شدن این نوع جلد کمک میکند.

کیفیت جلد سلفونی تا حدود بسیار زیادی به کیفیت چاپ و خدمات پس از چاپ آن بستگی دارد. لذا قبل از سفارش این نوع جلد، حتما از توانایی تولید کننده در اجرای با کیفیت چاپ 4 رنگ اطمینان حاصل نمایید. همچنین پوشش سلفون روی چاپ نیز می بایست با کیفیت مناسبی اجرا شود تا از مواردی مانند ایجاد لکه خصوصا در نواحی تیره جلوگیری شود.

جلد سلفون

جلد چرم مصنوعی:

جلد چرم مصنوعی بسیار شبیه به چرم طبیعی می باشد اما قیمت آن نسبت به چرم طبیعی بسیار پایین تر است. همچنین تنوع رنگ این محصول نسبت به چرم طبیعی بسیار بالاتر است. بدین معنی که چرم مصنوعی خام را می توان تقریبا با هر رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرده و در تولید كتاب و سررسید مورد استفاده قرار داد. با این حال انتخاب رنگ چرم مصنوعی محدود به تنوع رنگی است که تولید کننده سررسید در اختیار داشته و یا می تواند برای شما تهیه کند.

چرم مصنوعی بی کیفیت پوسته پوسته شده و یا چروک می شود. همچنین نوع بی کیفیت این نوع پوشش به دلیل عدم جذب کافی چسب از پشت، پس از مدتی از مقوای زیر آن جدا شده و اصطلاحا باد می کند. اشكال ديگر این جنس آن است که قابلیت داغ‌پذیری خوبی ندارد؛ یعنی نمی‌توان لوگو و نوشتار را به وسیله داغی با کیفیت مناسبی روی چرم مصنوعی حک نمود.

جلد چرم مصنوعی

حک لوگو روی این پوشش از طریق لیزر، پلاک، طلاکوب و نقره کوب، چاپ سیلک و چاپ فلت بد امکان پذیر است.

 

جلد جیر:

جلد جیر در بازار به عنوان جلد اشبالت نیز شناخته می شود. این نوع جلد از لحاظ ظاهر بسیار شبیه به جیر طبیعی است و به دلیل قابلیت رنگ کردن، از تنوع رنگ بسیار بالایی برخوردار است. با این حال در هنگام سفارش كتاب و  سررسید، می بایست رنگ جیر مصنوعی خود را از میان موارد استفاده شده توسط تولید کننده سررسید انتخاب کرده و یا در صورت بالا بودن تعداد سفارش، از تولید کننده بخواهید کالیته جیر مصنوعی قابل ارائه را در اختیار شما قرار دهد.

مصرف کننده نهایی نمی تواند تمام فاکتورهای کیفیت را در ظاهر جلد جیر تولید شده مورد ارزیابی قرار دهد. اما یکی از موارد قابل بررسی، تراکم پرز جیر استفاده شده است. جیرهای کم کیفیت تراکم پرز کمتری دارند. جلد تولید شده با جیر  بی‌کیفیت به لحاظ ظاهری یکدست نبوده و در برخی نواحی دارای پرز کمتر یا بیشتر است. همچنین چسب استفاده شده برای تولید جلد ممکن است از پشت به جیر بی کیفیت نفوذ کرده و لکه های تیره ای را در سطح جلد ایجاد کند.

متداول ترین روش حک لوگو روی این نوع جلد، لیزر است زیرا جیر پس از لیزر شدن تغییر رنگ داده و جلوه مناسبی به لوگوی لیزر شده می دهد. با این حال می توان از پلاک، چاپ سیلک و چاپ فلت بد نیز برای حک لوگو روی جیر استفاده نمود.

جلد جیر

جلد چرم طبیعی:

استفاده از جلد چرم طبیعی در تولید سررسید و کتاب نفیس مخصوصا در تیراژ انبوه بسیار به ندرت صورت می گیرد. علت آن نیز قیمت بسیار بالای چرم طبیعی و دشواری عملیات تولید جلد با آن است. با این حال در صورتی که تولید کننده ای این گزینه را در اختیار شما قرار دهد و شما نیز تمایل به تهیه سررسیدی لوکس با قیمت بالا داشته باشید ، سررسید با جلد چرم طبیعی یکی از بهترین اتخاب های شما خواهد بود.

کیفیت چرم طبیعی به فرایند و مواد استفاده شده در دباغی آن بستگی داشته و لذا بررسی کیفیت چرم استفاده شده در جلد از عهده مصرف کننده نهایی خارج است. چنانچه تولید کننده از چرم طبیعی مرغوب در تولید جلد استفاده نکرده باشد، سطح آن پس از مدتی پوسته پوسته شده و رنگ آن در نواحی گوناگون تغییر می کند. همچنین چرم طبیعی نامرغوب ممکن است پس از مدتی خشک و کشیده شده و حتی ترک بخورد.

همانند چرم مصنوعی، از روش های داغی، پلاک، طلاکوب و نقره کوب، چاپ سیلک و چاپ فلت بدمی توان برای حک لوگو روی چرم طبیعی نیز استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات یک کتاب نفیس و با کیفیت به این مقاله رجوع کنید.

انواع روكش در سالنامه و كتابهاي نفيس 1

منابع: سالنامه برگ و صنایع بسته بندی گاموت

چنانچه هرگونه سوالی در مورد انواع روکش های مورد استفاده در کتاب و سررسید داشتید، آنرا در دیدگاه ها مطرح کنید تا به سوال شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *